*

buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Biokaasu kasvattaa osuuttaan julkisessa liikenteessä

Taajamissa dieselillä kulkevien bussien haitat ilmanlaadulle ovat merkittäviä. Varsinkin vanhempi kalusto työntää ruuhkaliikenteessä ilmoille merkittävän määrän pienhiukkasia noiden kasvihuonekaasujen lisäksi. Maakaasulla toimivat bussit olisivat osaratkaisu juuri ilmanlaatuun, mutta biokaasubusseilla voidaan ratkaista myös ilmastonmuutoksen haasteet.

Espoo onkin tarjonnut liikennöitsijille porkkanaa biokaasun käyttöön, mutta liian pienillä porkkanoilla ei ole ollut vaikutusta. Osa ongelmasta on, että Kampin maanalaiseen linja-autoasemaan ei ole asiaa kaasubusseilla. Toistaiseksi espoolaiset eivät aja metrolla, eivätkä ympäristöystävällisillä kaasubusseillakaan.

HSL:n paikallisliikenteessä on sentään jonkin verran kaasubusseja, jotka käyttävät biokaasua. Potentiaalia olisi tietenkin kasvattaa osuutta merkittävästi suuremmaksikin. http://vihreakaista.fi/fi-fi/article/kaasu/paakaupunkiseudun-kaasubussit-kulkevat-biokaasulla/221/

Uutena toimijana on Vaasa, jossa kohta aloittaa liikennöinnin 12 uutta biokaasubussia. Ne kulkevat Stormossenin jätelaitoksella tuotetulla biokaasulla. 

http://yle.fi/uutiset/3-9375835

Biokaasun etuna sähköbusseihin verrattuna on pitkä toimintasäde ja nollaksi laskettavissa oleva CO2-päästö. Oikeastaan on positiivista, että jätelaitoksissa syntyvä metaani palaa hiidioksiidiksi. Metaani kun on selvästi pahempi kasvihuonekaasu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"biokaasubusseilla voidaan ratkaista myös ilmastonmuutoksen haasteet."

Väite vaati jotain taakseen. Osaatko sanoa miten biokaasubusseihin siirtyminen vaikuttaisi ilmastonmuutokseen ihan konkreettisesti?

Vai menikö taas niihin falskeihin väitteisiin, jolloin milloin mitäkin keksitään ehdottaa koska ilmastonmuutos.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Biokaasulla ajaessa ei käytetä fossiilisia hiilivetyjä, joten ilmakehään ei tuprutella uusia kasvihuonekaasuja.

Käyttäjän Viljamikinnunen kuva
Viljami Kinnunen

-Alle linkkaamani raportin (2016) mukaan biometaanibussin CO2-päästövähennykset ovat 68 - 82% dieseliin verrattuna, kun biometaani tehdään jätemateriaaleista. Vaihtelu johtuu kolmesta käytetystä skenaariosta metaanipäästöille.

-Samassa raportissa kaasubussien pienhiukkaspäästöt (pm) ovat noin 80% dieseliä pienemmät, joskin johtopäätöksenä on: "impacts on air pollution associated with switching to methane-fuelled vehicles are small, but not insignificant." Johtuen pitkälti käytetystä skenaariosta, jossa oletetaan kalustosta vain 5% käyttävän kaasua.

-Raportissa on myös laskettu että kun muutetaan saavutetut ympäristöhyödyt rahaksi (tätä voi varmasti arvostella monin tavoin), tulevat biometaanibussit yhteiskunnalle 112 - 668 e/vuosi/ajoneuvo dieselbusseja halvemmiksi. Ehkä tallaiseen olisi niitä yteiskunnan tukiakin ihan perusteltua käyttää?

https://www.transportenvironment.org/sites/te/file...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ilman muuta hyvä homma. Bristolissa ja Hollannissa muutamat bussit kulkevat jopa pelkästään makkilannan metaanilla:

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180814-buss...

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Muutama vuosi sitten olin tekemässä laskelmia ja investointisuunnitelmia biokaasun käyttöön perustuen Pohjois-Karjalassa. Suunnitelmat sisälsivät koko logistiikka ketjun (jakelupisteet) ja myös hlö-autojen varustelun. Toki automaatti siirtää bensalle kun kaasu on lopussa. Monipuolinen polttoaine, joka voidaan yhdistää maakaasuun. Investointi esim. kaatopaikkakaasun taltioimiseen on aika kallis mutta ei suinkaan ylivoimainen. Yksi ongelma on harvat tankkauspaikat kuten sähköautoillakin. Benchmarkkauskohteena oli Ruotsi - mikäpäs muu. Tässäkin asiassa olemme naapurimaata jäljessä noin 10 vuotta. Hanke täällä elää ja toivottavasti toteutuu parin vuoden kuluessa.

http://www.energigas.se/~/media/Files/www_energiga...

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Kaasubussit ei kannata kuin yhteiskunnan tuella. Ai niin Vihreille raha tulee seinästä...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Olisiko kuitenkin niin, että julkinen liikenne toimii joka tapauksessa vähintään 50% yhteiskunnan tuella. Nyt lähinnä valitaan minkä verran noiden verovaroin tuettujen diesel bussien sallitaan saastuttaa siellä kapunkien keskustoissa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Mielestäni aika alkaa olla kypsä dieselmoottoreilla varustettujen ajoneuvojen kieltämiselle suurimpien kaupunkien keskustoissa. Biokaasua käyttävät ajoneuvot olisivat hyvä vaihtoehto dieseliä käyttäville ajoneuvoille.

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri

Hiilidioksiidi ei olekkaan niin paha kun oikein asian oivaltaa... Tosin mitä tahansa liikaa on pahasta, mutta suomen osalta päästöt on aika minimaaliset miltä kantilta tahansa katsottuna.

Jos pääsemme eroon metaanipäästöistä ja vaihdetaan se vaikka co2 päästöihin, niin se on parempi.

Moni maatalous voisi tuottaa omat sähköt ja lämmöt pelkällä eläinten tuottamalla metaanilla ja lannasta syntyvällä bakteeritoiminnalla. Kallis rasti tosin, mutta toteutettavissa oleva. Samankaltaisia päästöjä tulee jätevedenpuhdistamoille josta saataisiin talteen edes osa ilmakehään karkaavasta metaanista. Lääkejäämille ei nykyisellä tekniikalla voida mitään.

Jos kysyntään tulee selvää kasvua, niin varmasti tulee myös parempaa tekniikkaa saataville. Sitä voi olla jo olemassakin, mutta koska se ei tuota rahoittajille, niin sitä ei kukaan tue.

Toimituksen poiminnat