*

buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Testataan bulevardisointia

Helsingin tekemä yleiskaava sisältää kunnianhimosen suunnitelman vähentää yksityisautoilun houkuttelevuutta kaventamalla kaupunkiin tulevat sisääntulotiet kaksikaistaisiksi bulevardeiksi. Samalla vapautettaisiin yhdelle taloriville tilaa moottoritien kaistan ja pientareiden alueelta. Näin toimimalla saataisiin asutettua 80.000 uutta helsinkiläistä.

Suunnitelma on herättänyt valtion taholta sen verran huolta, että kaavasta on jo valitettu. Oikeus joutuu sokkona päättämään kumpi osapuoli liioittelee enemmän bulevardisoinnin hyötyjä ja haittoja.

Ehdotan seuraavaa. Testatataan vaikutusta liikenteeseen sulkemalla koko maaliskuun ajaksi kaikki ne kaistat, jotka bulevardisoinnin pitäisi poistaa käytöstä koko siltä matkalta jota yleiskaavassa hamutaan rakennettavaksi. Kokeilu pitää ulottaa yhtä aikaa jokaiselle pääväylälle sisään- ja ulosajosuuntiin, ettei autoilija pääse livahtamaan kaupunkiin viereistä väylää pitkin ja pilaamaan testituloksia.

Kaksi kuukautta on melko lyhyt valmisteluaika, mutta varmaan tästä maasta saadaan kerättyä riittävä määrä betoniporsaita, merkkitolppia ja -lieriöitä kokeen suorittamisen ajaksi. Myös joukkoliikenteen aikatauluja pitäisi koekuukauden ajaksi rukata suunnilleen 5 minuuttia pidemmiksi. Tai juuri sen verran kuin liikennesuunnitteluvirasto ennustaa ajoaikojen kullakin väylällä kasvavan.

Kokeen todentamiseksi mahdollisia kolariautoja tai rikkoutuneita ajoneuvoja ei saisi siirtää ajokaistoilta käytöstä pois rajatulle tiealueelle tai pientareelle sakon uhalla. Vain tällä tavalla voidaan tutkia mitä käytännön vaikutuksia kahdella kapealla kaistalla on poikkeustilanteissa. Nämä tietä tukkivat ajoneuvot poistetaan hinauskalustolla kuten tapahtuisi todellisessakin bulevardielämässä. Yhdeltä sisääntuloväylältä pitäisi sulkea myös toinen ajokaistoista "tietyön" vuoksi sadan metrin matkalta.  

Myös nopeusrajoitukset on syytä laskea toivotulle kaupunkiliikenteen tasolle ja rajoitusten varmentamiseksi pitää asentaa kolme peltipoliisia välkyttämään jokaisen pääväylän sisään- ja ulosmenokaistoille.

Kritisoijat varmaan huomauttavat, että tästä testistä puuttuvat ne raitiovaunut, jotka palvelisivat uusia asukkaita. No niin puuttuvat ne asukkaatkin. Autot tulevat joka tapauksessa raitiovaunukiskojen ulottumattomista.

Miksi maaliskuussa? Oikeus voi odottaa hyvin muutaman kuukauden testin tuloksia ennen päätöksen tekemistä yleiskaavavalituksesta. Testin käytännön kokemukset olisivat tiedossa myös juuri ennen kuntavaaleja. Maaliskuu on myös mahdollisimman keskimääräinen liikennekuukausi.

Epäilemättä kumipyörillä töihin pendelöijiä tämä koe saattaa pelottaa. Varmasti tietoisuus siitä, että nyt hetkellisesti kokeillaan sitä miten suunnitelmat vaikuttavat elämään seuraavat kymmenet vuodet motivoi osallistumaan. Vasta kokeilun jälkeen tiedämme mitkä ne todelliset vaikutukset ovat. 

Ainakin minä oletan, että vaikutus Vihreiden Uudenmaan äänisaaliiseen olisi katastrofi. Se lienee pieni vahinko jos sillä voidaan välttää korjaamaton emämoka. Testiä ehdottamalla minä sahaan siis omaa poliittista oksaani. 

Mutta nyt olisi jo kiire aloittaa testin valmistelut. Koska Helsingin kaupunki on hyvin varma positiivisesta lopputuloksesta sillä ei liene mitään syytä olla ryhtymättä tähän hyvinkin edulliseen testiin. Varmistetaanhan sillä 80.000 uuden helsinkiläisen asuntojen rakentaminen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Samalla voisi testata Helsingin Vihreiden todellinen luontoystävällisyys tuomalla kaupunkiin pari sataa sutta ja karhua ja laskemalla ne vapaaksi. Olympistadion ympäristöön voitaisiin laittaa automaattisia ajanottolaitteita ja mitata aikoja esim. sadan metrin matkalta. Veikkaisin, että muutama Vihreäkin voisi juoksussa karhun tai suden kanssa alittaa 10 sekunnin haamurajan satasella. Näin samalla voitaisiin pitää Tokion olympiakisojen karsinnat. Voi taivas stadilaisia...

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Se passaa kyllä, jos otatte Ville Niinistön vaihdossa.

Mielummin susia ja karhuja tänne kuin Kepulaisia.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Kepulandiastahan muuttaa sinne jatkuvasti väkeä. Toistaiseksi kotouttaminen on onnistunut täydellisesti muuttajien äänestäessä kuuliaisesti demareita, kokoomuslaisia tai vihreitä. Tai sitten nukkuvia.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #3

Niimpä. Vaarallisempia ne on kuin susi tai nalle.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Käytetyn Ville Niinistön vaihtoarvo on aika olematon mutta tietenkin löytyy aina joku, jolle tällä on historiallista tunnearvoa. Joten otetaan vastaan tarjouksia, ei YV eikä AV.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tämäntapainen olisi kyllä hyvä kokeilun aihe, mutta luulettekos että niin tehdään? Eiköhän joku byrokraattinen tekosyy keksitä, ettei mahdolista ole.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ReijaHaapanen kuva
Reija Haapanen

Jep, kokeilu olisi liian kallista ja kaistapäistä ja julistettaisiin mahdottomaksi. Parempi ryhtyä suoraan toteuttamaan käytännössä.

Mielenkiinnolla seuraan, saako pääkaupungin tiputtaa pois sellaisten kaupunkien listalta, joissa voi järjestää seminaareja, konferensseja, tapahtumia tai käydä tapaamassa tuttavia tai ostoksilla. Minulle auto ei ole itseisarvo ja otan toki heti junan alle, kun sellainen ilmaantuu sataa kilometriä lähemmäs, mutta en voi luvata kaikkien muiden niin tekevän.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Kummallista kehitysvastaista narinaa. On ihan itsestään selvää, että satojen tuhansien uusien helsinkiläisten vastaanottamiseksi kaupungista pitää ensimmäiseksi padota liikenneyhteydet.

Käyttäjän ReijaHaapanen kuva
Reija Haapanen Vastaus kommenttiin #9

No enhän minä nyt toki vastusta tätä kehitystä :). Maan muiden osien painoarvo kasvaa, kun Hesa sulkee itsensä liikennesumpun taakse. Esimerkiksi tänne E-Pohjanmaalle otetaan mielellään vastaan sellaisia yrityksiä ja valtion virastoja, joihin pitää päästä kulkemaan.

Popcornit vain esiin ja katselemaan omavaraisen pääkaupungin pärjäämistä uusine asukkaineen ja vähennettyine ajoväylineen.

Veikko Rinne

Ihan vakavissaan kyseisen testin voisi tehdä vaikka vain yhdellä väylällä. Länsiväylä olisi sopiva pilottikohde, kun sinne ei ole tulossa edes sitä ratikkaa. Jos valmistelut aloitetaan rivakasti, ensi syksy voisi olla hyvä hetki, kun se metrokin on kai silloin jo raiteillaan. Kuukaudeksi Länärille nopeusrajoitukset, neljät valot jne.

Käyttäjän RaimoHandolin1 kuva
Raimo Handolin

Testistä puuttuvat myös suojatiet n. 50 m välein ja niihin liittyvät liikennevalot, jotka pysäyttävät liikenteen n. minuutin välein. Sillä kuvitteellisen tulevien asukkaiden pitää päästä kadun puolelta toiselle. Laajasalon parhaillaan esillä olevassa bulevardi suunnitelmassa Koirasaaren - Yliskyläntien välisellä n. 200 m matkalla on viidet liikennevalot ja suojatiet. Laajasalon sillalta Itäväylälle on jo yhdeksättä liikennevalot 1500 m matkalla ja koskaan ei niistä pääse vihreällä Aallolla vaan lähes kaikissa pitää pysähtyä!

Käyttäjän RaimoHandolin1 kuva
Raimo Handolin

Muuten hyvä idea testata bulevardisointi suunnitelmaa, mutta testi pitää järjestää huolellisesti. Esim. Taloihin tulevaa liikennettä ja pysäköintitarvetta on vaikea simuloida. Samoin lumisen talven vaatimaa lumen aurausta javarastointia! Y.m y.m

Terho Nikulainen

Vihreiden pöljin ehdotus koskaan tämä Helsingin sisääntuloväylien bulevardisointi.

Toimituksen poiminnat