*

buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Pelasta ilmasto jätedieselillä

Neste on viimein saanut markkinoille jätepohjaisen dieselpolttoaineen. Neste MY:n tankkaaminen on lähes yhtä hyvä ilmastoteko kuin biokaasun tankkaus. Toistaiseksi MY on vielä harvojen herkkua, koska jakelua on vasta muutamilla valikoiduilla huoltoasemilla, mutta eiköhän tuon saatavuus parane. Erikoistuote jaellaan omista tankeista ja se maksaakin noin 15 senttiä litralta enemmän kuin perusdiesel. Huoltoasemalla pitää siksi olla käytettävissään useampi dieseltankki. Näin ei vielä useinkaan ole.

Tuote soveltuu käytettäväksi sekaisin normaalin fossiilisen dieselin kanssa, joten autoilija voi helpottaa autoilunsa hiilijalanjälkeä 90%  aina kun ajoreitti osuu näille tankkauspisteille. Biokaasulla pääsee lähes nollapäästöihin, mutta MY on seuraavaksi paras vaihtoehto ja ekologisen dieselautoilijan valinta. Sähköautoillakaan ei pääse näihin CO2-päästölukuihin, koska sähkön tuotannossa poltetaan edelleen fossiilisia polttoaineita.

https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin

http://www.hs.fi/talous/art-2000005037952.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

En missään nimessä yritä pilata hyvää asiaa, mutta jollakin tapaa valmistajan antamien tietojen kattavuus ja siten oikeellisuus pitäisi pystyä tarkistamaan, mieluummin puolueettomasta lähteestä.

Yle ilakoi jouluna kinkkurasvan pelastavan maailman, kun toimittaja karautti autolla maitopurkkiin keräämänsä näljän kanssa marketin keräyspisteeseen. Rasvan energiasisällöllä kun voi autoilla huoletta peräti 3 kilometriä. No, minulla on markettiin 15 kilometriä ja keräyspisteestä täytyy jotenkin kuljettaa vielä jalostamoon käsiteltäväksi. Maallikkokin saattaa huomata, että nettoenergia on raskaasti negatiivinen, eli erikseen sitä ei kannata lähteä viemään. Kotipihasta voi löytyä parempiakin sijoituskohteita.

Valmistajien luotettavuudesta tuore esimerkki on GM, jota Trump höykytti autojen roudaamisesta Meksikosta verotta USAan ja GM puolestaan väitti ettei tuo. Lehdistö ehti haukkua Trumpin pataluhaksi, kunnes joku autoharrastaja keksi tarkistaa faktat. Valmistenumeroiden perusteella Meksikon tuonti olikin tehtaan ilmoitusta merkittävästi laajempaa. Vastaavaa "dopingia" tuntuvat harrastavan nykyään lähes kaikki.

Ehdottomasti ainakin kokonaisarvoinnin laskentamenetelmissä ja vertailukelpoisuudessa on kovastikin parantamisen varaa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Eiköhän nuo luvut joku tule tarkastamaan ennen pitkää. Veikkaisin, että Volkkarin päästöhuijauksesta aiheutuneet taloudelliset menetykset tekevät kaikki firmat melko tarkoiksi siitä millaisia tuloksia levittävät julkisuuteen.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Minulle on kyllä tullut sellainen kuva, ettei oikein ole mitään tarkastavaa instanssia tai sitten puuttuu osaaminen ja ymmärrys siitä, mitä pitäisi tarkastaa.

FBI muuten haki Volkkarin johtajan talteen ja syyte napsahtaa salaliitosta. Tämä peli alkaa koveta näiltä osin ja hyvä niin. Ei nämä ole sakoista millänsäkään.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Lähinnä tämä Nesteen biodiesel on imagon nostoa ja brändäystä. Viitsisikö joku laskea, kuinka pitkän matkan Suomen dieselautot kulkisivat, jos kaikki Suomen teoreettinen jäteaine jalostettaisiin dieseliksi. Arvelen, että matka jäisi muutamaan kilometriin. Jos raaka-ainetta on riittävästi, niin kohtahan Suomi olisi dieselin suhteen omavarainen. Jonkin tässä vain ei stemmaa.

Nyt kun jätteet poltetaan ruuhka-Suomessa, niin se on paljon tehokkaampi tapa hyödyntää jätettä. Siinä on toimiva infrastruktuuri. Ei tarvitse lähteä viemään litran kinkkurasvajätettä autolla keräyspisteeseen. Riittää kun laittaa sen purkin nurkalla olevaan jäteastiaan.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Olisikohan tämän prosessin osaaminen se Nesteen todellinen kilpailuvaltti. Ainakin jenkeissä tätä jo tehdään. Siellä saattaa jätettäkin riittää. Eurooppa on Nesteelle kotimarkkina, jonne on syytä mennä mahdollisimman pian.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Niin ja vielä tuo otsikon kommentti kertoo kaiken: Pelasta ilmasto.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Vihreiden mielestä ainoa saaste on jostain syystä co2?
Mutta sen verran ite asiastakin, luulen että prosessi jolla jäteöölistä tehdään dieseliä vaatii aika paljon energiaa. Mitä energiaa (fossiilista) sen tekemiseen käytetään ja kuinka paljon?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kuinka niin. Ei CO2 ole koskaan ollut ainoa saaste, mitä Vihreät ovat halunneet kitkeä. Joku saattaa muistaa katalysaattorien tulon autoihin tai rikkidirektiivin laivoihin vaikkei Lehtinen muistakaan. Lehtinen heitti epäilyksen prosessin energiatehokkuudesta vaikka Hesarin juttu kertoo "Yhtiön mukaan tuotteella voidaan päästä 90 prosenttia pienempiin kasvihuonepäästöihin polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna." Tietysti saa epäillä.

Toimituksen poiminnat