buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Laitetaan maahanmuuttoprosessit ajoissa kuntoon

Ilmastonmuutokseen varautumisesta on puhuttu paljon, mutta asioiden hyväksi on toistaiseksi tehty erittäin vähän. Nostaisin yhdeksi tärkeimmistä varautumisen aiheista ilmastopakolaisiin varautumisen. Ennusteet ihmismäärästä, joka lähivuosikymmeninä tulee lähtemään liikkeelle tuhoutuvista kodeistaan vaihtelevat sadoista miljoonista aina miljardiin saakka.

Noista ihmisistä tulee tulevaisuudessa päätymään Suomeenkin kymmeniä tuhansia joka ikinen vuosi. Toistaiseksi he eivät saa pakolaisstatusta, koska lähtö kotiseudulta ei perustu toisten ihmisten aiheuttamaan henkeä uhkaavaan vainoon, vaan pelkästään sietämättömiin elinoloihin. He lähtevät joka tapauksessa, koska on järjetöntä jäädä kuolemaan alueelle joka ei elätä. Ylivoimaisesti suurin muuttoliike lähtee seuraavaksi liikkeelle Aasian alueelta. Toiseksi suurin ryntäys tulee Afrikasta.

Asiaan voi suhtautua uhkana tai mahdollisuutena. Äänekäs rasistivähemmistömme kokee tilanteen tietysti äärimmäisenä uhkana. Onhan se todellisuudessa valtava mahdollisuus Euroopan harvimmin asutun maan talouden näkökulmasta, jossa oma väestömme ikääntyy nopeasti.

Koska ilmastopakolaiset eivät määritelmän mukaan ole pakolaisia, niin heihin tulee suhtautua maahanmuuttajina. Jos Suomi haluaa saada tämän työvoimaresurssin nopeasti käyttöön, niin ketterän maahanmuuton prosessit pitää saada pian kuntoon. Tällä en tarkoita aitojen pakolaisten saamaa yhteiskunnan hoivaa ja ylläpitoa vaan kokonaan uudenlaista prosessia, jolla maahanmuuttaja saadaan nopeasti mukaan yhteiskuntaamme. Siitä hyötyisivät myös ne viralliset pakolaiset, joita nykyisin pyritään syöttämään koteihinsa ja pitämään mahdollisimman pitkään normaalin työelämän ulkopuolella.

Tarvitaan lukuisia toimenpiteitä, joista erityisen tärkeitä ovat:

- edulliset asunnot 

- tehokas kotoutumiseen tähtäävä koulutus, johon osallistumisesta saa jonkin päivärahan

- perusterveydenhuolto

- hätäruokinta niille, jotka eivät tienaa vielä tarpeeksi

- peruskoulutus luku- ja kirjoitustaidottomille

- lasten normaali kouluttaminen 

Meillä ei ole mahdollista tarjota ilmastopakolaisille normaalia kansalaisen sosiaaliturvaa, mutta meille on mahdollista luoda joustava maahanmuuton tukiprosessi, jolla nämä ihmiset voivat nopeasti tulla tuottavaksi osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

Toinen vaihtoehto on painaa pää pensaaseen ja uskoa, ettei maailman suurin kansainvaellus näy Suomen lintukodissa kunhan vaan pidetään rajat tiukasti suljettuina.

Väki tulee tänne joka tapauksessa ja meidän pitää siihen varautua. Näin oma yhteiskuntamme selviää ja pikemminkin hyötyy ja kehittyy. Sellaista rajavalvontaa ei ole eikä tule, joka tuon virran voisi tukkia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (121 kommenttia)

Mika Sarivaara-Satta

Ei ilmastonmuutos ole mikään erityinen ongelma, vaan liiallinen väestönkasvu, jota ei kannattaisi siirtää koskemaan jokaista maapallon kolkkaa.

Käyttäjän KariNikander kuva
Kari Nikander

Kannatettavia asioita, joskin äärimmäisen vaikeita toteuttaa, koska omasta takaa on vielä pitkään satojatuhansia työttömiä ja demokratiassa tuollaisten päätösten tekeminen on mahdotonta, Suomessa.

Mutta ihan ensin päiväntasaajan seudun pitäisi muuttua elinkelvottomaksi. Vielä siellä pärjäilevät.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Samaa mieltä kanssasi, ensin pitää omille saada työpaikkoja, vasta sitten ottaa suunnaton joukko ihmisiä tänne ilman tulevaisuutta. Siitä ei seuraa kuin epätoivoa ja ei liene järkevää auttaa muita, jotta joutuu itse autettavaksi!

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Samaa mieltä kanssasi, ensin pitää omille saada työpaikkoja, vasta sitten ottaa suunnaton joukko ihmisiä tänne ilman tulevaisuutta. Siitä ei seuraa kuin epätoivoa ja ei liene järkevää auttaa muita, jotta joutuu itse autettavaksi!

Jari Rahkonen

Kovasti on haaveita mutta ei minkäänlaisia eväitä toteuttamiseen.

"..jolla nämä ihmiset voivat nopeasti tulla tuottavaksi osaksi suomalaista yhteiskuntaa."

Minkälaista aktiivimallia olet kaavaillut?

"Sellaista rajavalvontaa ei ole eikä tule, joka tuon virran voisi tukkia."

Kyllä raja pitää eikä ruuhkaakaan synny kunhan hölmöily lopetetaan.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Ilmastopakolaisia piti olla liikkeellä jo 2010 50 miljoonaa, peräti yksi "ilmoittautui". Taitaa käydä niin että suunta on tulevaisuudessa kylmästä lämpimään suuntaan.

Hannu Töyri

Paljonko tulemme laskemaan elintasoamme? Laita vaikka jokin prosentti, vaikka köyhät siitä tietysti ensimmäisenä ja eniten maksavat.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Eihän tuon ennustamiseen ole mitään keinoja kuten varmasti tiedät. Sopeutumisen onnistuminen joka tapauksessa minimoi vahingot. Näin se aina menee.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Onhan se todellisuudessa valtava mahdollisuus Euroopan harvimmin asutun maan talouden näkökulmasta, jossa oma väestömme ikääntyy nopeasti."

Aasiasta lähdetään, koska ihmiset ovat tuhonneet luonnon. Sieltä tullaan sitten tänne tuhoamaan luonto.

Meillä on luontoystävällinen tapa elää. Siksi väestön "ikääntyminen" on hyvä asia. Se on sen merkki, että emme lisäänny liikaa! Se väestönkasvu on se ongelma, kuten Mika tuossa mainitsee myös.

Afrikassakin on paljon tilaa asua, paljon vihreyttä ja paljon rikkauksia. Paljon enemmän kuin Suomessa. Sata kertaa enemmän! Sieltä ei ole mitään muuta syytä lähteä pois, kuin hakea ilmaista rahaa täältä.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Siis pitäisikö perustuslakia muuttaa, niin, että oleskeluperusteisesta sosiaaliturvasta siirryttäisiin kansalaisperusteiseen sosiaaliturvaan? Rasistipersun vihapuhetta tuollainen. Etkö tiedä, että Suomi on rikas maa ja me pystymme kyllä elättämään sen pienen joukon ihmisiä, jotka tänne kylmään pimeään sisäsiittoisten rasistien asuttamaan maahan joutuvat pakenemaan länsimaisten valkoisten heteromiesten aiheuttamaa ilmastonmuutosta?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"sisäsiittoisten rasistien asuttamaan maahan"

Suomalaiset on vähiten sisäsiittoinen kansa maailmassa :)

"pystymme kyllä elättämään sen pienen joukon ihmisiä"

Tulijoita olisi kyllä iso joukko. Tuhat kertaa enemmän kuin nyt on tullut.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä. Sarkasmi on vaikea laji.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #10
Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Kommenttini on täysin naurettava, mutta valitettavasti samanlaisia kirjoitetaan ihan vakavissaan mm. Vihreiden toimesta aika usein.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #12

"Kommenttini on täysin naurettava, mutta valitettavasti samanlaisia kirjoitetaan ihan vakavissaan mm. Vihreiden toimesta aika usein."

Jep. Siksi uskoin sun olleen tosissasi, koska moni uskoo olevan kuten kirjoitit.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Suomi ei tällä menolla ole rikas maa, luvut kertoo karua kieltään. Velka lisääntyy huimaa vauhtia ja tulevat polvet maksaa laskun. Tällä menolla autamme itsemme autettavaksi ja onko se tarkoitus? On ihmeellistä etteivät tietyt ihmiset osaa tulkita selviä numeroita, vaan edelleen selittää kuinka paljon meillä on varaa auttaa kaikkia muita paitsi omia.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"edulliset asunnot "

Tarkoitatko siis huonosti tehdyt? Halvasta materiaalista, halpatyövoimalla ja surkealla laadulla?

"tehokas kotoutumiseen tähtäävä koulutus, johon osallistumisesta saa jonkin päivärahan"

Eikö meillä olekaan tehokas koulutus? Maailman paras! Mutta se ei riitä.

Kalliiksi tulee elättää kaikki 10 miljoona ihmistä täällä siten, että vain miljoona tekee työtä.

Ei luontokaan sellaista kestä! Jo nyt Suomi elää luonnon kyvyn äärirajoilla. Itse asiassa jo vähän yli sen. Alle 6 miljoonaa ihmistä on hyvä määrää Suomen kokoiselle alueelle.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Maailman paras koulutus ei ainakaan minun silmissäni toteudu nykyisin pakolaisstatuksen saaneiden kotoutuksessa. Siinä ehkä ei ole tajuttu, että kyseessä ovat aikuiset ihmiset. Tosin oma otanta tuttujen osalta on aika pieni, mutta voisi tuon hoitaa paljon kustannustehokkaammin ja nopeammin.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Maailman paras koulutus ei ainakaan minun silmissäni toteudu nykyisin pakolaisstatuksen saaneiden kotoutuksessa"

Eihän missään pakolaisia paremmin kouluteta ja kotouteta. Meillä se on maailman paras vaikkakin huonosti toimiva. Paras silti.

"Siinä ehkä ei ole tajuttu, että kyseessä ovat aikuiset ihmiset."

Niin, miksi on otettu aikuisia, kun olisi voitu ottaa miljoonia lapsia? Nyt lapset jätettiin kuolemaan. Itsehän päätitte ottaa ne aikuiset ja tapattaa lapset.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Vihreät ovat unohtaneet luonnon ja sen mikä on luonnollista aikoja sitten. Luontoon kuuluu tasapaino ja jos joku alue ei pysty elättämään kuin tietyn määrän elollisia niin vihreät vaatii muuta maailmaa apuun elättämään sen ylimäärän. Sitten syyttävät ihan pokkana ihmistä milloin mistäkin ihan luonnollisesta tapahtumasta joka poistaa ison määrän ihmisiä alueilta jonka se liika populaatio on itse tuhonnut. Ja mikä omituisinta niin ensiksi vaativat että hiilenkäyttö pitää lopettaa ja samalla vaativat että lämpimiltä aluelta haalitaan ihmisiä tänne pohjolaan jossa nykyään pitää lämmittää asuntoja sen 10kk joka vuosi.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Aika paljon kommentteja tekstiin, joissa yritetään keksiä syitä miksi suomalaisten ei tulisi sopeutua täysin ilmeiseen tulevaisuuden skenaarioon. En minä väitä, että ilmastopakolaisuus on hyvä asia. Siihen vaan pitää sopeutua niin, että vahingot yhteiskunnalle minimoidaan.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Vaihtoehtona on myös rajoittaa maahantuloa. Silloin mitään vahinkoa yhteiskunnalle ei synny. Mikäli käsitin oikein, niin kannatat asumisperäisestä sosiaaliturvasta luopumista. Sitä ehdotusta minäkin kannatan.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tavallaan. Kannatan uudenlaista ajattelua siihen miten maahanmuuttaja aikanaan saa kansalaisen statuksen ja "täydet" edut. Nykyinen kehitys, jossa Suomessa on pian kymmeniä tai satoja tuhansia paperittomia ihmisiä johtaa varmuudella kaaokseen.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki Vastaus kommenttiin #19

Mitä tämä uudenlainen ajattelu käytännössä tarkoittaa?

Miksi maahantulon rajoittaminen ei ole vaihtoehto?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #22

Ainakaan maahanmuuttoa yrittävän ei kannattaisi yrittää tekeytyä pakolaiseksi. Se kun on yhteiskunnalle raskaampi ja kalliimpi prosessi, joka luultavasti päättyisi heidän osaltaan karkoituspäätökseen.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen Vastaus kommenttiin #19

" Nykyinen kehitys, jossa Suomessa on pian kymmeniä tai satoja tuhansia paperittomia ihmisiä johtaa varmuudella kaaokseen."

Eli paperit kouraan kaikille heti rajalla niin ongelmat poistuu eikä kaaostakaan tule.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #25

Kyllä. Hallitun maahanmuuttoprosessin ehdoilla.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom Vastaus kommenttiin #19

Osaakohan joku poliitikko kertoa miksi meillä on näitä "paperittomia" täällä?
Voin valistaa, koska vetovoimatekijät ja huijarit ovat kertoneet, miten pääsee runsaudensarveen, kun hävittää paperit. Lisäksi tietty piiri on takonut " Sammon " uudestaan, valitettavasti tulevat polvet maksaa lystin.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Siihen vaan pitää sopeutua niin, että vahingot yhteiskunnalle minimoidaan."

Mutta tuohan on vahinkojen maksimointia :)
Vahinkojen minimointi olisi asuttaa ihmiset sinne kotiseudulleen eikä tänne ja tuhota luonto täältäkin.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tulehan viimein ulos kuplastasi ja katso mitä ympäröivässä maailmassa oikeasti tapahtuu.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #20

"Tulehan viimein ulos kuplastasi ja katso mitä ympäröivässä maailmassa oikeasti tapahtuu."

Toivottaisin samaa Teille, mutta en usko sen auttavan.

Kuten Hannu tuossa alla kertoo ja moni muu yllä: Väestönkasvu on se ongelma. Ja sitä vain edistetään ottamalla ihmisiä lisää sinne, missä luonto vielä toimii ja ylläpitää elämää.

Väestönkasvu uhkaa maailman vakautta
http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/2016070821871...

Meiltä loppuu vesi ja sitten ruoka.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #20

Luonnon takia energiassakin pitäisi säästää vaikka mitä, mutta samalla ehdotetaan että mm. Suomi ottaisi enenevissä määrin vastaan ihmisiä tänne kylmään maahan, missä aidosti joutuu sitä energiaa lämmitykseen käyttämään "pikkaisen" enemmän kuin lämpimimmissä maissa... loogista ja luontoa auttavaa? En oikein näe sitä sellaisena ilman kunnon perusteluja.

Enkä todellakaan tajua sitäkään pointtia etteikö olisi järkevintä ja kustannustehokkainta todellakin auttaa siellä paikan päällä.... eihän moisessa ajatuksessa ole mitään loogista järkeä. Kustannukset siellä paljon pienemmät Suomeen verrattuna lähes kaikessa ja toki joo myös siinä energian käytössä.

Ja sitten joku heitto että "näin vaan tapahtuu eikä asialle mitään mahda", mikä ei edes ole totta. Siis ettei mitään vain mahda, noin vain järkähtämättömällä "argumentilla" mennään. Tuolla voi perustella mitä vain, koska "näin nyt vain asia on". Jos vastaan sanoo, niin kehoitetaan ylimielisesti näköjään "heräämään nykyaikaan" :D En sitten jaksa tämän enempää sanoa.

Aivan älytöntä, kun Börje pystyy kyllä parempaankin, mutta nyt on joku ideologia vahvasti läsnä ja logiikka kateissa. Kaiken lisäksi tuo vain vaikuttaa jonkun hyväksikäytettävien-luokan luomiselta Suomeen, jolle työnnetään paskimmat duunit samalla kun alennetaan myös heikoimmissa asemissa olevien suomalaisten asemaa. Kaiken lisäksi toimivia esimerkkejä ei ole kamalasti missä tuollainen noin vain onnistuisi ja Börjekin myöntää että sitten vain tingitään sosiaalituesta entisestään ja kurjistellaan, koska kai pakko (tiedä sitten miksi pakko.. pakko on pakko, jos sen niin näkee). Ehkä vähän kannattaisi miettiä vielä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #38

Toiveissa ei ole ottaa enenevässä määrin väkeä. Toiveissa on rakentaa ajoissa toimivat kustannustehokkaat prosessit, jolla hallitaan maahan pyrkiviä ilmastopakolaisvirtoja. Nykyinen pakolaisprosessi ei tule toimimaan jo siitä syystä, ettei näitä ihmisiä kansainvälisesti luokitella pakolaisiksi. Voihan tuota todellisuuspakoisuutta jatkaa niin kauan, että meidän taas yllätetään housut kintuissa.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #44

Logiikan käyttö ei ole todellisuudenpakoa. Kaiken lisäksi auttaminen paikan päällä on myön kaikkein moraalisinta, koska siellä ovat useimmat kaikkein heikoimmissa asemissa olevat. Ne vahvimmat ja usein heidän tasollaan varakkaammat voivat lähteäkin Euroopan suuntaan, kun heikoimmat jäävät korkeintaan pakolaisleireille - jos pääsevät sinnekään asti. Jos siis ei käy pointiksi jo kustannustehokkuus, luontoarvot, jne. Tokihan uskon että kuvittelet että pakkohan se on ottaa kestämätön määrä ihmisiä vastaan, koska niin se vain on. Mikään pakkohan se ei ole... on aika paljon alueita, jonne ei mennä vaikka porukalla olisi kuinka pakottava tarve sinne lähteä.

Samalla luodaan mukava vastakkainasettelu (syntyy väkisin) maahantulijoiden ja kanta-asukkaiden välille ja loistava kasvuala kaikille populistipuolueille. Niin on jo nyt tapahtunut Euroopassa.. siis jo tässä vaiheessa. Miten ajattelit esim. EU:n kestävän pystyssä mikäli lisää alkaisi tulemaan ja pakko ottaa vastaan vain.....
no ei kestäisi. Ihmettelin jo muutama vuosi sitten onko EU pakko kaataa näin typerien syiden takia .. vähän kuin pistäisi EU:n tekemään itsemurhan. No jos pakko kerran on ja muuten ollaan todellisuudenpaossa.... aika lailla kyllä ihmettelen.

******************

"hallitaan maahan pyrkiviä ilmastopakolaisvirtoja. "

No kuule jos ihan alkaisi kymmeniä miljoonia virtoja tulemaan jatkuvasti EU:n suuntaan, niin siellä aidosti alkaisi olla rajat kiinni on sitten kyse EU:sta tai kunkin yksittäisen valtion rajoista. Ne on loppupeleissä kiinni vaikka asevoimin mikäli ihan mahdottomaksi menisi. Kuten on jo nytkin nähty ympäri Eurooppaa, niin ei ole halua aivan mahdottomia virtoja ottaa. Auttamishaluinen saa olla, mutta ei ihan älyttömän naiivi. Luonnossa monella asialla on kestokykynsä ja niin on valtioissakin... Ruotsissakin tuli vastaan jo aikaa sitten: https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/237943-ruotsalai...
Järkevin tapa auttaa noissa asioissa (moraalisesti, kustannustehokkaimmin, luontoa eniten auttaen) on auttaa paikan päällä ja jos ei mahdollista siellä, niin mahdollisimman lähellä ongelma-alueita kuitenkin. Se ja tietenkin uuden teknologian kehittäminen ja käyttö on pääasiassa monenkin ongelman selvittelyssä.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom Vastaus kommenttiin #44

Yksinkertaisesti ratkaisu tähän on rajakontrolli, sitä emme pääse toteuttamaan ennen eroa EU:sta.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #112

"Yksinkertaisesti ratkaisu tähän on rajakontrolli, sitä emme pääse toteuttamaan ennen eroa EU:sta."

Kuitenkin moni EU-maa on rajansa kiinni laittanut. EU on jopa hyväksynyt sen väliaikaiseksi tapahtumaksi.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen Vastaus kommenttiin #113

Suomessa tuo vain ei tunnu millään onnistuvan.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #116

"Suomessa tuo vain ei tunnu millään onnistuvan."

Täällä ei uskalleta. Ja rajojen sulkemista vastustavien joukkokin on suuri. Ainakin äänekäs.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

"Ennusteet ihmismäärästä, joka lähivuosikymmeninä tulee lähtemään liikkeelle tuhoutuvista kodeistaan vaihtelevat sadoista miljoonista aina miljardiin saakka."

Mistä tälläset huuhaa numerot ovat peräisin? Omasta hihastasi?

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen Vastaus kommenttiin #90

Huuhaa-luvut ovat siis HSn Hannu Pesosen hihasta.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #103

Olisi tuossa artikkelissa ollut sinulle runsaasti vinkkejä mistä lisätietoa löytyy, mutta kun asenne on tuota luokkaan, niin tuskin mikään fakta menee jakeluun tai herättää ajattelemaan.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen Vastaus kommenttiin #104

Pidetään jalat maassa.

-En usko miljardiin (1000 miljoonaa) ilmastopakoiliseen. HALLOO!!
-Tekniikka kehittyy kaiken aikaa, v.2050 kaikki autot kulkevat sähköllä ja jopa hiiltä polttavat tehtaat eivät saastuta.
-Uusiutuvat energiamuodot kattavat suurimman osan energian tarpeesta.
-Valtiot, joita ilmastonmuutos uhkaa eniten, osaavat varautua siihen.

Suomen ei yksin tarvitse huolehtia koko maailman pakolaisista, - pidetään vihervasurit pois hallituksesta. Suomen sairaat ja vanhukset hoidetaan ensin ja sitten, jos rahaa jää, huolehditaan "ilmastopakolaisista".

PS. lähetä linkki jonkin huippu yliopston tai - tutkimuslaitoksen julkaisu asiasta.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #106

"jopa hiiltä polttavat tehtaat eivät saastuta."

Hassu väite.

"v.2050 kaikki autot kulkevat sähköllä"

Sähköauton valmistaminen tuhoaa luontoa enemmän kuin vähän kuluttavan polttomoottoriauton valmistaminen ja käyttö.

"Uusiutuvat energiamuodot kattavat suurimman osan energian tarpeesta."

Nämäkin loppuvat, kun niihin tarvittavat materiaalit loppuvat. Ja niiden materiaalien hankkimiseenkin kuluu luontoa paljon.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen Vastaus kommenttiin #118

Kaikki loppuu, paitsi "ilmastopakolaiset" - 1000 miljoonaa afrikkalaista ja aasialaista ryntää Suomeen.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #121

"1000 miljoonaa afrikkalaista ja aasialaista ryntää Suomeen"

Aasialaiset työläiset menee Afrikkaan. Etenkin kiinalaiset. Niitä on siellä jo muutama miljoona ja suunnitelmissa on asuttaa Afrikkaan 300 miljoonaa kiinalaista hyödyntämään Afrikan rikkauksia. Siellähän on valtavat varannot. Sieltä on tosin karkoitettu tuhansia kiinalaisia, jotka kaivaa siellä laittomasti mm. kultaa. Mutta uusia menee jatkuvasti tilalle.

Afrikkalaiset ajetaan Afrikasta Eurooppaa meidän "kiusaksi". 100 miljoonaa afrikkalaista haluaa Eurooppaan jo nyt ja joka vuosi löytyy 20 miljoonaa lisää. EU on suunnitellut Suomeen sijoitettavaksi 5-10 miljoonaa tulijaa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Tärkein kuntoon saatava prosessi on hallitsematon väestönkasvu kansainvaellusten lähtöalueilla.

http://hannumononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/20211...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Vuosina 2010–2015 Aasian väestönkasvu oli 1,0 prosenttia ja laskee edelleen. Aasiassa liikehdintä tulee olemaan suurinta koska väestö asuu nyt alavilla merenrantavyöhykkeillä, jota ilmastomuutos tulee kohtelemaan karusti. Kumpi siis on oikeasti suurempi ongelma? Hallitsematon 1% väestönkasvu vai ilmastopakolaisuus?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Linkistä löytyvät YLE:n Uutisgrafiikan väestöpyramidit puhuvat paljon, varsinkin Afrikasta.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #28

Eli osassa Afrikkaa on edelleen ongelma. Miksi yleistit kommenttisi kattamaan koko pallon? Tulevaisuuden tärkein lähtöalue on Aasia.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #29

Afrikka on selvästi ongelmista vakavin, minkä näkee yhdellä silmäyksellä verraten sen väestöpyramidia Intiaan ja Kiinaan. Tonin viestiin # 23 linkitetty Iltalehden pääkirjoitus on oikeassa.

Aasiassa on toisenlainen kulttuuri siirtolaiseksi lähtemisen suhteen ja logistisesti vaikeampaa suunnata kansainvaellus Eurooppaan. Myös syntyvyyden hallinnassa on Aasiassa onnistuttu paremmin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Tähän mennessä, ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa Eurooppaan suuntautuva muuttoliike on tullut pääosin Afrikasta ja Lähi-Idästä. Eiköhän Afrikan väestönkasvun vauhti pidä huolen siitä, että tahti on sama myös tulevaisuudessa.

Vaan kun se ei sovi Uimosen teoriaan ilmastopakolaisuudesta, niin unohdetaan se kokonaan ja horistaan Aasiasta.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #30

Aasissa asuu 4,4 miljardia ihmistä, eli 60% tämän pallon väestöstä. Kun siellä alkaa oikeasti tapahtumaan niin kaikki volyymit ovat isoja.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #31

Kiinalaisia "asuu" Afrikassa jo monta miljoonaa. Vuonna 2008 jo miljoona. Ne on töissä siellä. Ja koko ajan sinne puskee lisää kiinalaisia. Suunnitteilla on siirtää Afrikkaan 300 miljoonaa kiinalaista.

Afrikassa on rakenteilla 100 hiilivoimalaa. Kiinalaiset siis lisäävät hiilen kulutusta Afrikassa ja Aasiassa useilla sadoilla hiilivoimaloilla lähivuosina. Kiina valloittaa Afrikkaa hurjalla vaudilla.

Kiinalaiset Afrikkaan ja afrikkalaiset tyhmään Eurooppaan. Siinä Kiinan suunnitelma.

Siinä ei pienen Suomen toimet yhtään vaikuta. Mitä enemmän Suomi ja Eurooppa ottaa afrikkalaisia vastaan, sitä enemmän siellä on tilaa kiinalaisille, jotka mielellään menevät rikkaaseen Afrikkaan.

From Africa: "More than a thousand miles of new Chinese railroads are crisscrossing the continent, carrying billions of tons of illegally-logged timber, diamonds and gold."

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #31

Näin kertoo Zimbabwelainen toimittaja:
'The Chinese are all over the place,' says Trevor Ncube, a prominent African businessman with publishing interests around the continent. 'If the British were our masters yesterday, the Chinese have taken their place.'
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1036105/Ho...

How China's taking over Africa
"China is secretly working to turn the entire African continent into a new colony. "
http://www.africafederation.net/China_Problem.htm
https://www.standard.co.uk/news/how-chinas-taking-...

Jostain syystä Afrikka ei kelpaa afrikkalaisille, mutta Kiina ja kiinalaiset haluavat Afrikan. Mielettömät rikkaudet tarjolla.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #57

Onpa muuten kovaa tekstiä (näköjään sama teksti v:lta 2008) noissa yllä olevissa Tonin linkeissä!

Kiina valloittaa parhaillaan Afrikkaa kaikessa hiljaisuudessa, eikä valtamedia kerro siitä meille juuri mitään.

Onhan se Suomelle suuri kunnia saada pandoja Ähtäriin suunnilleen samoin kustannuksin kuin tasavallan presidentin ylläpito Mäntyniemessä, ja hienoahan se on jos vienti vetää Suomesta Kiinaankin päin. Kiinan sotalaivatkin ovat vierailleet Helsingissä jo kahdesti. Mutta kannattaa kyllä lukea läpi tuo Andrew Malonen artikkeli Daily Mailille ja miettiä vähän aikaa, mitä seurauksia koko maailmalle on Afrikan mantereen ottamisesta Kiinan siirtomaaksi.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Koita hyvä mies päästä peloistasi irti, ei ole olemassa mitään "merkkiä" siitä että merien pinnat nousisi yhtäkkiä useita metrejä. Mutta merkkejä on siitä että pinnat jopa laskevat ja osasyyllinen siihen taitaa olla se fakta että etelämantereen jäämassa kasvaa koko ajan.
Huonoa tossa on vain se että makea vesi vähenee entisestään ja mm. lähi-idän alueelta se loppunee kohtapuolin kun keinokastelevat aavikoita jotta ylisuuri popula saadaan ruokittua.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #36

Kävitkö ihan rannalla katsomassa vai mistä tulee tämä loputon itsevarmuus tilanteessa, jossa globaali mittaushistoria ei oikein tue näkemystäsi?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #80

"globaali mittaushistoria ei oikein tue näkemystäsi?"

Globaali data kertoo, että Antarktisen alueen merijäämassa kasvaa ja on kasvanut niin kauan kuin sitä on mitattu. Ja sitä on myös tutkittu 800 vuoden ajanjakson verran.
https://www.the-cryosphere.net/7/303/2013/tc-7-303...

Pieni suomennos: "Etelämantereen jäätiköiden massa on kasvanut keskimäärin useilla kymmenillä miljardeilla tonneilla vuosittain. Vuosina 2003-2008 tuo kasvu oli keskimäärin 49 miljardia tonnia vuodessa."

Toki tuo on vuodelta 2012.

Tässä 2017 Ylen uutinen:
"Antarktiksen ympärillä kelluva merijää on pitkään ollut ilmastotutkijoille arvoitus. Se ei ole sulanut samalla tavalla kuin pohjoiset napajäät. Päinvastoin. Merijään laajuus on hitaasti kasvanut. Tuulet ovat alueella voimistuneet ja levittäneet merijäätä talvi talvelta laajemmalle alueelle."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/04/antarktik...

Grafiikkaa Ylen uutisesta:
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_ipt...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #85

Viittasin merenpinnan nousun mittaushistoriaan. Sen nousu on koko ajan jatkuvaa ja kiihtyvää. Pelkästään lämpölaajenenminen nostaa merenpintaa.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #89

"Viittasin merenpinnan nousun mittaushistoriaan."

Jossain pinta nousee ja toisaalla se laskee. Ihan riippuu siitä mistä mitataan.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen Vastaus kommenttiin #92

Merenpinta nousee tai laskee, riipuen kenen julkaisuja ja dataa lukee.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#18:
Aivan. Eurooppa on pieni ja tiheään asuttu maanosa. Asukkaita on nyt 500 miljoonaan ja ventiheys on suunnilleen sama kuin Kiinassa. Kuvitelma siitä, että jotakin väestöongelmia voitaisiin ratkoa siirtämällä ihmisiä tänne on yksinkertaisesti absurdi. Moisen asian ymmärtäminen ei vaadi kummoistakaan kvantitatiivista analyysiä. Moisella väestönsiirrolla ei voi olla mitään näkyvää vaikutusta lähtöalueiden ongelmiin. Yksinkertainen tosiasia on se, että maapallo on täynnä ja väestömkasvun pysäyttäminen on ainoa toimiva ratkaisu.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kerrohan miksi ehdotat maapallon väestönkasvun loppumista suomalaisten soputumisratkaisuksi ilmastopakolaisuuteen. Ei liene juurikaan meidän käsissämme, joten ajattelit ettei meidän oikeastaan kannata tehdä mitään?

Suomi on muuten erittäin harvaanasuttu maa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #37

Juurikin meidän käsissämme suvereenina valtiona on päättää oman valtionrajamme ylittämisen ehdoista – siinähän on tosiaankin vielä paljon tekemistä!

Sinulla on kova huoli Aasiasta. Siellä muuten erittäin harvaanasuttua maata löytyy yllin kyllin Siperiasta, moninkertaisesti Suomea enemmän. Asia voitaneen sopia paikallisten kesken, eikä se todella ole mitenkään suomalaisten vastuulla eikä vallassa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #37

Suomi on myös pohjoinen ja kylmä maa, jossa energiankulutus on pakostikin korkea. Jos ilmastonmuutosta halutaan kiihdyttää, porukkaa tuominen tänne sieltä lämpimämmistä maista on tehokas tapa.

Jos tänne tuodaan vaikkapa 5 miljoonaa ilmastopakolaista, sen vaikutus Suomeen on helppo kuvitella mutta lähtömaissa se edustaa vain 1/1000 osaa porukasta eli vaikutus siellä on käytännössä olematon.

Jos ja kun meillä on ongelma joka on vaikea ratkaista, kannattaa paneutua tosissaan sen ongelman ratkaisuun eikä tehdä tyhmyyksiä siksi, että niitä on helpompi tehdä.

Ps. Kun huomioidaan Suomen sijainti, Suomi on tiheästi asuttu maa. Joka kolmas 60 leveyspiirin pohjoispuolella asuva taitaa olla suomalainen.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

"Afrikka on maailman toiseksi suurin maanosa. Sen pinta-ala on 30 365 000 neliökilometriä, joka on 20,3 prosenttia Maan maapinta-alasta. Afrikan noin 1,2 miljardia asukasta muodostaa noin 15 prosenttia ihmiskunnasta"

"Eurooppa Väkiluku: 743,1 miljoonaa (2015) Pinta-ala: 10 180 000 km²"

Jos ilmastonmuutos pistää ihmiset liikkumaan Afrikassa syystä x niin homma onnistuu ihan maanosan sisällä, ei ole mitään järkeä osaa heitä Eurooppaan raahata joten heidät tuodan tänne vain ja ainoastaan ideologian innoittamana, linnutkin lentävät tai kuten blogisti "Noista ihmisistä tulee tulevaisuudessa päätymään Suomeenkin kymmeniä tuhansia joka ikinen vuosi" ihan noin vääjäämättä, luonnonlain lailla tai "Suomi on muuten erittäin harvaanasuttu maa." joten tämänkin tulee pilata, Suomeen on väestönkasvun nimissä tuotava kymmeniätuhansia ihmisiä ... (miksei vaikka Grönlantiin se se vasta harvaan asuttu onkin sinne 100 miljoonaa afrikkalaista ja heti )

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #39

EU-euroopan pinta-ala on vain 4,2 miljoonaa km2 ja väkiluku runsaat 500 miljoonaa. Siinä 10 miljoonassa on mukana yli puolet Venäjää ja Kaukaasiaa.
Väestön rahtaaminen tänne on siis vielä järjettömämpää kuin yllä esitit.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

#1: "Ei ilmastonmuutos ole mikään erityinen ongelma, vaan liiallinen väestönkasvu, jota ei kannattaisi siirtää koskemaan jokaista maapallon kolkkaa."

Juuri näin! Ilmastonmuutoksenkin juurisyy on väestön hallitsematon kasvu ja ihmisten pyrkimys kohti parempaa elintasoa. Ainoa keino saada ilmastonmuutoskin pysähtymään on köyhien maiden väestönkasvun pysäyttäminen mutta tämä asia on tabu, jota ei edes mainittu Pariisin ilmastokonferenssissa!

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Haluatko kertoa missä muualla kuin Keski-Afrikassa väestönkasvua ei olisi jo saatu pysähtymään tai oleellisesti hidastumaan? Ihan lukujen valossa, jotta kommentissasi olisi jotain mieltä.

Hannu Töyri

Nykysellä vauhdilla maapallon väestö lisääntyy 85 miljoonalla joka vuosi. Jos ne tuodaan tänne Eurooppaan, niin kymmenessä vuodessa se tekee 850 miljoonaa, eikä tähän ole laskettu heidän lisääntymistään Euroopassa.

Käyttäjän JuhaKarhu kuva
Juha Karhu

Näillä haihattelijavihreiden teeseillä se huoltosuhde vaan heikkenee, ja elintaso laskee, koska maa houkuttaa osaamatonta ja työllistymätöntä porukkaa eikä niitä oikeita osaajia.

Ja kuten moni jo onkin todennut on liikaväestö se pahin ongelma pallolla ja tuollaisella sitä vain pahennettaisiin, ja sitä kautta kurjuutta vaan levitettäisiin maapallon joka kolkkaan.

Humaanisuuden tahi ympäristöystävällisyyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä, päinvastoin. Vaikka olenkin henkeen ja vereen vihreiden vastustaja olen vuosien saatossa huomannut olevani käytännössä vihreämpi kuin keskivertovihreä, esim hiilijalanjälkeni on paljon pienempi enkä ole kasvattamassa ihmispopulaa joka on kiistatta maapallon suurin uhka.

Ehkäpä vihreiden nimi pitäisi muuttaa..

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Se on sillä lailla, että jos tänne kirjoittaa jotain, mikä ei mahdu maahanmuuttokriitikon pirtaan, niin varmasti saa ainakin melko paljon kommentteja.

Rajat kiinni, sanoo Laura. :)

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Se on vielä varmempaa kuin jokapäiväinen paskahätä että sulta ei riitä ite aiheeseen yhtään mitään mutta persuja pitää mainostaa joka plokkauksessa.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

"Sellaista rajavalvontaa ei ole eikä tule, joka tuon virran voisi tukkia."

Tarkoitatko, että puolustusvoimat eivät kykene tehtävästä suoriutumaan?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ei pysty, eikä siihen ole tarvettakaan. Puolustusvoimat ovat olemassa, varustettu ja koulutettu vihollisvaltion sotilaallista hyökkäystä varten. Ja nekin resurssit on yllättäen painotettu itään päin.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Ei ole yksinomaan, vaan Suomen ja sen kansan elämän edellytysten turvaamista varten, lakitekstin mukaan mm. virka-apu yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi, terrorismirikosten estämiseksi ja keskeyttämiseksi sekä muuksi yhteiskunnan turvaamiseksi.

Kyllä resurssien ryhmitykset käskyjen mukaan äkkiä muutetaan.

Mika Sarivaara-Satta

Puolustusvoimat pystyy, jos on tarvetta, sillä kyse on vain tahtotilasta, koska ei sellaista pakoloista olekaan, joka ei lyijyä tottele. Nyt alamme pikkuhiljaa nähdä, että minkä populaation evoluutiostrategia on toimivin.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Onhan noita aitoja Espanjalla, Unkarilla, Bulgarialla ja monella muullakin maalla. Hyvin ovat kuulemma toimineet. Toki pitää siellä lisäksi vähän valvoa ja jopa ampua..

Hyökkäyshän se on, jos rajan yli tulee isolla miesporukalla tarkoituksena tuhota yhteiskunta.

Bulgarian uusi rautaesirippu sulkee rajan tulijoilta
https://www.savonsanomat.fi/ulkomaat/Bulgarian-uus...

Unkari rakensi uuden raja-aidan vankityövoimalla
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170428220011495...

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Eivät kykene, onhan tästä jo esimakua saatu. Mitään valvontaa ei ole, niin kauaan aikaan kun taikasana maaahanmuuttopolitiikka on käytössä!

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Vihreät haluaa vaihtaa Suomen kansan joksikin muuksi - kiitos jo etukäteen.

Käyttäjän artonikkola kuva
Arto Nikkola

"Tarvitaan lukuisia toimenpiteitä, joista erityisen tärkeitä ovat:
- edulliset asunnot
- tehokas kotoutumiseen tähtäävä koulutus, johon osallistumisesta saa jonkin päivärahan
- perusterveydenhuolto
- hätäruokinta niille, jotka eivät tienaa vielä tarpeeksi
- peruskoulutus luku- ja kirjoitustaidottomille
- lasten normaali kouluttaminen"

No nyt kun ainakaan osa näistä toimista ei millään onnistu edes huono-osaisimmalle suomalaiselle kantaväestölle, niin millä ne saadaan suitsait toimimaan kieltäpuhumattomille, täysin toisenlaisista oloista tuleville muukalaisille? Mistä taiotaan edulliset asunnot, verovaroillako? Koulutus millä kielellä? Perusterveydenhoito, niin kuin sotesotku jo nyt? Hätäruokinta, lisää pituutta leipäjonoihin? Peruskoulutus samaan tapaan kuin nyt tiettyjen oppilasainesten koulut jossa ei kyetä ylläpitämään edes koulurauhaa?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Tärkeimmät ja kiireellisimmät ajoissa kuntoon laitettavat prosessit ovat niitä, joilla joko estetään siittiön ja munasolun kohtaaminen tai hedelmöityneen munasolun kiinnittyminen siellä, missä niiden tuottajat eivät itse kykene järjestämään taloudellisesti kestävää toimeentuloa seuraavalle sukupolvelle.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Mistähän muuten johtuu että juuri päiväntasaajan lähettyvillä sikiää eniten populaa. Ja pohjoisilla leveysasteilla melkoisen sopivasti. Sikälimikäli sun vastaus on lämpö niin huomaat että jo ajatus siitä että afrikan ja aasian "ylijäämä" pystyttäisiin pitämään hengissä täällä on aika typerä.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Mistähän muuten johtuu että juuri päiväntasaajan lähettyvillä sikiää eniten populaa."

Ja lisää porukkaa sinne pukkaa Kiinasta koko ajan. Afrikkalaiset vaan pitää saada sieltä kiinalaisten tieltä pois.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

No, kyllä ne sen sikiämisen aloittivat jo ennen kiinalaisten invaasiota...

Kenestäpä ei seksi kivaa olisi, ja hienoa, kuinka afrikkalaisetkin osaavat jo hyödyntää monipuolisesti älykännyköitä. Sitä en vain ymmärrä, mikä tekee heille niin vaikeaksi ottaa säännöllisesti e-pilleri tai laitattaa kierukka ja antaa sen olla paikallaan – eiväthän ne ole edes kännyköiden hintaisia. Jos tämä alkaisi onnistua säntillisesti, niin eräs ihmiskunnan vaikeimmista ongelmista ratkeaisi vuoden kuluessa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Jos aihetta selventäisi hiukan. Pakolaisia varten meillä on selkeä prosessi. Samoin EU:n alueella on vapaa liikkuvuus. Muuten maahanmuutto menee tällä hetkellä työlupamenettelyn tai avioliittojen kautta. Käytännössä ympäristökatastrofien takia syntyvä ilmastopakolaisuus ei tule uppoamaan olemassaoleviin prosesseihin, joten voimme joko teeskennellä, ettei tätä tule tapahtumaan tai ratkaista miten näihin ihmisiin suhtaudutaan. Kotinsa menettänyt ja reissuun lähtenyt ei todennäköisesti tule palaamaan kotimaahansa. Ainakaan jos samaan aikaan katastrofi on kohdannut miljoonia muitakin kansalaisia suurkaupungin jäädessä merenpinnan nousun aiheuttamien tulvien tuhoamaksi. Kotimaalla ei ole heille mitään annettavaa. Eikä Suomella ole mitään syytä kohdella näitä ihmisiä rikollisina tai elintasopakolaisina.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Käytännössä ympäristökatastrofien takia syntyvä ilmastopakolaisuus ei tule uppoamaan olemassaoleviin prosesseihin, joten voimme joko teeskennellä, ettei tätä tule tapahtumaan tai ratkaista miten näihin ihmisiin suhtaudutaan."

Suhtaudutaan ilmeisen perusteettomina oleskeluluvan hakijoina, kunnes asiasta on olemassa jokin YK:n tai vähintäänkin EU:n tasolla sovittu sopimus, johon Suomi on liittynyt. On haihattelua kuvitella, että Suomi yksinään pystyisi koko planeetan ongelmat ratkomaan, vaikka se suuruudenhulluimmille Vihreille olisikin niin kiehtova ajatus.

"Kotinsa menettänyt ja reissuun lähtenyt ei todennäköisesti tule palaamaan kotimaahansa." – No, menköön sitten vaikka naapurimaahansa, jossa kulttuuri on lähempänä kotioloja ja integroituminen yhteiskuntaan helpompaa. Mutta aikuiset ihmiset toki vastaavat itse omista päätöksistään, mitäpä me olemme heitä neuvomaan.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Shengen sopimusta ei ole ainakaan vielä laajennettu koskemaan koko pallon väkeä.
Ja turhaan levittelet tota merennousupelkoas.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kyllä tänne pääsee lentokoneella ihan joka puolelta palloa kunhan lähtiessä teeskentelee olevansa turistina liikkeellä. Ihan samaa huolta merenpinnan noususta noi tiedemiehet levittävät. Lieneekö tosiaan turhaa kun typerykset eivät halua uskoa.

https://yle.fi/uutiset/3-8508494

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Helsinki–Vantaallakin on sitten turistia teeskentelevälle annettava turistin kohtelu, edellyttäen etukäteen haettua viisumia EU:n ulkopuolelta tuleville. "Asylum"-taikasanan lausujille on tehtävä ripeä tutkinta ja ilmeisen perusteettomat hakemukset hylättävä, käännyttäen jo lentoasemalta samasta paikasta samalla sepitteellisellä tarinalla tulijat jos heitä on tungokseksi asti.

Mitä tulee 160 miljoonaan bangladeshilaiseen, Suomen veronmaksajat eivät heistä pysty huolehtimaan. Kyseinen täysivaltainen YK:n jäsenvaltio huolehtinee hyvissä ajoin omien kansalaistensa suojelusta ja neuvottelee diplomaattiensa välityksellä menettelytavoista naapureittensa kanssa, mikäli meren pinnan noususta aiheutuu heille ongelmia. Muslimien ja hindujen erimielisyyksien sopiminen auttanee asiassa, samoin tehostettu syntyvyyden säännöstely. Mikään ei estä Suomen Vihreitä rahoittamasta heitä omasta pussistaan niin paljon kuin halua riittää, ja pankeistahan saa takuuksia vastaan lainaakin varsin hyvin näinä päivinä. Suomen julkistalouden tehtävä se ei kuitenkaan ole.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #70

Nykyprosessilla se Bangladeshista saapuva "turisti" haviää maahan paperittomana ja elättää itsensä yhteiskunnan ulkopuolella. Ehkä nauttii joistain paperittomien terveydenhoitopalveluista. Sitäkö pidät toivottavana asiantilana? Entä sitten kun näitä ihmisiä on maassa puoli miljoonaa?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #76

No tässähän onkin selvä maahanmuuttoprosessin kuntoon laittamisen paikka, etteivät turistit pääse häviämään. Ei tietenkään Suomella ole mitään velvoitteita elättää eikä hoitaa laittomasti maassa oleskelevia, vaan poistaa heidät maasta ensi tilassa. Jokainen Suomessa laittomasti oleskeleva on liikaa, ja laillisesti oleskelevat työkykyiset ja -ikäiset on saatava töihin elättämään itsensä ja läheisensä.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom Vastaus kommenttiin #76

Tämän vuoksi on rajakontrolli saatava kuntoon, kuten tuo paperittomien ylenpalttinen hyysäys. Nyt on pääkaupunkiseutu laajentanut terveydenhoitopalveluitaan ja se tulee räjähtämään käsiin.Vetovoimatekijät pois ja tunku vähehenee.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Et vissiin ole koskaan kuullut että tuolla suistoalueella maa vajoaa.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #74

Suomessa maa nousee jääkauden paineen jäljiltä. Eli Itämeren vesi joutuu siirtymään muualle. Milloinkohan laskuttavat meitä tästä?

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Jospa luotettais ja annettais se vastuu ja teot noiden mahdollisten
ilmastopakolaisvirtojen oletettujen lähtömaiden omille, vaaleilla
valituille päättäjille! Ja Suomen päättävä poliittinen eliitti on
pääsääntöisesti vaaleilla valittu hoitamaan ja katsomaan oman maan
ja kansalaisten etuja. Omassa maassamme on sisäisiä ongelmia riittä-
västi meidän suomalaisten ratkaistavaksi - tässä ja nyt. Koko maail-
masta huolehtimisella ja halaamisella unohdamme "omat lapsemme".

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Elämä on varmaan helppoa kun se on noin yksinkertaista. Kaikilla se ei ole helppoa tai yksinkertaista.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Ei – elämä ei anna kenellekään takuutodistuksia.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Nykyihminen kehittyi noin 300000 vuotta sitten ja on nyt tulossa tiensä päähän lähtemällä liikkeelle.

Eihän maapallo tuollaisen kansainvaelluksen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä voi mitenkään kestää ja tämä tietää samalla tuhoa myös ihmiskunnalle.

Käyttäjän JukkaRaustia kuva
Jukka Raustia

Luottamus kansaan on menetetty, vaihdettakoon siis kansa, kuten Bertoldt Brecht toteaisi.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Olsiko Börjellä tarjota ilmastovaikutusarviota, kun miljoona ihmistä siirtyy päiväntasaajalta napapiirin tuntumaan? Kvalitatiivisesti arvioiden se on pieni ilmastokatastrofi, koska hiilijalanjälki voi ainakin satakertaistua. Tarkoittaa siis n. 100 miljoonan ihmisen "lisäystä" resurssoinnin kannalta. Jos siirtyisi miljardi ihmistä, se tarkoittaisi 100 miljardin ihmisen lisäystä mm. energian kulutuksen kannalta.

Eli oletko edistämässä globaalia ilmaston pilaamista? Eikö Tuusulan viisain mies jo varoittanut tästä?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Olisiko nyt Ristolla suuruusluokat hukassa. Napapiirin tuntumaan tulee siirtymään vain kymmeniä tuhansia, ei miljoonia, uusia ihmisiä. Koko kansainvaelluksesta me saamme osaksemme vain pienen osan, mutta nykyisillä toimintamalleilla jo muutama kymmenen tuhatta köyhää maahanmuuttajaa vuodessa saa Suomen sekaisin. Meidän pitää kyetä ottamaan vastaan selvästi enemmän maahanmuuttoa. Ilmastovaikutus on paljon siitä kiinni ollaanko siinä vaiheessa jo hiilivapaa yhteiskunta vai vieläkö puhalletaan taivaalle fossiilista hiiltä nykymalliin. Jos veikkaan oikein ketä tuusulalaista tarkoitat, niin omat kokemukseni hänestä eivät tue tuota titteliä. Olisi voinut uudistaa tietonsa ja ajattelunsa jo 30 vuotta sitten.

Mika Sarivaara-Satta

Eiköhän kuitenkin olisi syytä järjestää kansanäänestys siitä, että haluaako kansa lisää humanitaarista maahanmuuttoa, vai ei, sillä vaikka ehkä muut haluavatkin tuhota maansa hinnalla millä hyvänsä, niin me voimme kuitenkin valita toisen tien, koska Suomi on suomalaisten ainoa koti.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #83

Eiköhän lainsäädäntö ole edelleen hallituksen ja eduskunnan tehtäviä. Sinun varmaan kannattaa äänestää mieleistäsi ehdokasta. Veikkaisin, ettei sinullekaan kristittynä maistu tuo kultainen sääntö.

Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #84

Noudatan Kultaista Sääntöä tarkasti, tottakai, mutta aasin voi vain viedä veden äärelle, juomaan sitä ei voi pakottaa.

Ja eiköhän kansan pidä tehdä päätös asiassa, jolla on ylisukupolvisia ja peruuttamattomia vaikutuksia, sekä mahdollisesti vieläpä hyvinkin haitallisia, joiden maksumiehina en ainakaan minä halua jalkelaisteni olevan.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Ilmastovaikutus on paljon siitä kiinni ollaanko siinä vaiheessa jo hiilivapaa yhteiskunta vai vieläkö puhalletaan taivaalle fossiilista hiiltä nykymalliin."

Ainakin seuraavat 20-30 vuotta Kiina tupruttaa hiilivoimaa 100 kertaa Suomen nykyistä tuotantoa vastaavan määrän. Kymmeniä uusia hiilikaivoksia on hiljattain otettu käyttöön ja useita satoja uusia voimaloita on rakenteilla.

Joten vaikka Suomi olisi hiilivapaa, ei se maapallon ilmastoon vaikuta.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #86

Mutta vaikuttaa siihen millainen hiilijalanjälki pohjoisilla leveysasteilla asuvilla on lähempänä päiväntasaajaa asuviin verrattuna. Siitähän tuossa keskusteltiin. Ei suinkaan Kiinasta, joka muuten ottaa käyttöön enemmän uusiutuvaa energiaa kuin mikään muu maa. Yritä pysyä asiassa.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #88

"Mutta vaikuttaa siihen millainen hiilijalanjälki pohjoisilla leveysasteilla asuvilla on lähempänä päiväntasaajaa asuviin verrattuna."

Meidän jalanjäljet ei edes näy nyt.. toki on tärkeää, että me pidämme omasta luonnostamme huolen.

"Kiinasta, joka muuten ottaa käyttöön enemmän uusiutuvaa energiaa kuin mikään muu maa."

Kiina on iso maa ja kasvaa maailmassa nopeiten. Vaikka se kovasti lisää hiilivoimaloita, on sijaa nousulle myös muilla energiamuodoilla.

Joka tapauksessa Kiina käyttää hiilivoimaa enemmän kuin muut ja lisää hiilivoiman käyttöä enemmän kuin muut.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #91

Sinun jalanjälkesi näkyy ilmastossa ihan samalla tavalla kuin jonkun kiinalaisen ihmisenkin. Sinulla on vaan paljon isompi tätä nykyä kun täällä poltellaan fossiilisia enemmän per henkilö.

Käyttäjän JukkaRaustia kuva
Jukka Raustia Vastaus kommenttiin #96

"Sinun jalanjälkesi näkyy ilmastossa ihan samalla tavalla kuin jonkun kiinalaisen ihmisenkin. Sinulla on vaan paljon isompi tätä nykyä kun täällä poltellaan fossiilisia enemmän per henkilö."

Kyllä, väestön lisääminen Suomessa vaikuttaa ilmastoon erittäin kielteisesti. Blogistin mainitsemalla mallilla mennään sutta karkuun ja vastaan tulee karhu. Painopisteenä tulee olla kehitysavun lisääminen - eri keinoin kauppasopimuksia unohtamatta - lähtöalueille ja niiden läheisyyteen.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #98

Riippuu edelleen siitä kuinka pian Suomessa asumisesta saadaan hiilineutraalia. Helsinki ei ole kovin nopeasti liikkeellä, mutta muilla kaupungeilla on kunnianhimoisemmat tavoitteet.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #100

"kuinka pian Suomessa asumisesta saadaan hiilineutraalia."

Onko se edes hyvä asia? Siis olla hiilineutraali? Sehän voi olla huono asia, jos hiilidioksidi vähenee. Kasvit kasvaa hitaammin ja ruoka loppuu. Etenkin kun väestömäärä kasvaa.

Käyttäjän JukkaRaustia kuva
Jukka Raustia

Mainitsit itse kirjoituksessasi haluavasi Suomeen kymmeniä tuhansia ihmisiä joka ikinen vuosi. Käytännössä tämän suuruinen maahanmuutto kasvattaisi valtavasti väestöä varsinkin skenaariosi mukaan maahanmuuton jatkuessa vuodesta, ehkä vuosikymmenestä toiseen.

Kykeneekö maailmaa auttamaan paremmin yhteiskunnaltaan toimiva Suomi vai toiveidesi mukainen etnisten alaluokkien riistoon keskittyvä Suomi?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #95

En kirjoita haluavani, vaan kirjoitan toiveesta ottaa heidät hallitusti vastaan. Nyt tilanne on yhtä hallitsematon kuin niiden kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden osalta, jotka ovat "kateissa".

Käyttäjän JukkaRaustia kuva
Jukka Raustia Vastaus kommenttiin #97

Pahoittelen liian jyrkkää argumentointia, se oli turhaa. Näkisin kuitenkin laajempia mahdollisuuksia kuin pelkkä tilanteeseen passiivinen sopeutuminen. Lähinnä kyseeseen tulee rajavalvonnan tehostuminen, mihin meillä maantieteellisen asemamme vuoksi on mahdollisuuksia, lisättynä avun toimittamiseen paikan päälle. Tälla tavoin pidämme omat CO2 päästömme kurissa samalla kuin avulle saadaan paras "bang for buck".

Omasta mielestäni laajamittaisen maahanmuuton kuuluva etnisten alaluokkien synnyttäminen Suomeen ja väestökasvun kiihdyttäminen talouskasvun mahdollistamiseksi yhä pidemmälle sopii mielestäni paremmin Ayn Randin kuin vihreisiin utopioihin.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

"Tarvitaan lukuisia toimenpiteitä, joista erityisen tärkeitä ovat:"

-Melkomoinen toivomuslista Börjellä. Ei taida edes joulupukki moisia toimittaa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Reilusti karsittu lista nykyisten virallisten pakolaisten saamista eduista. Ei tarvitse Korvatunturille kirjoitella.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Pitääkö kirjoittaja todellakin ilmastopakolaisuutta oikeutuksena Suomeen saapumiselle, oleskeluluvalle, elatukselle, kotoutukselle ja koulutukselle.

Pyhä sylvi, mistä näitä sikiää?

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

"Pyhä sylvi, mistä näitä sikiää?"

-Vihreästä puolueesta.

Ari Nissinen

Entä jos Suomesta tuleekin jäinen helvetti, tämä syklihän on uusinut n 200v välein-kumpaanko suuntaan muuttovirta käy?
Ja tämä on tapahtunut jo ennen ihmisen "lämmittämää" ilmastoa-ja tulee uusimaan myös ihmisen jälkeen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset