buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Dieselmoottorin paluu

Dieselmoottorin kuolemaa pidettiin jo varmana kun typen oksidien uudet päästörajat näyttivät teknisesti liian haastavilta. Suuret saksalaiset kaupungit saivat oikeuden rajoittaa dieselautojen ajamista keskustoihin. Tai oikeastaan kaikille alueille, joissa typen oksidien arvot ovat haitallisen korkeita.

Nyt komponenttivalmistaja Bosch tuo markkinoile halvan tekniikan, jolla päästörajat alittuvat helposti.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bosch-kehitti-ratkaisun-j...

Mitä vaikutusta tällä mahtaa olla Suomen automarkkinoilla, jossa typen oksidit eivät ole olleet ongelma edes Helsingissä muista kaupungeista puhumattakaan. Ennustan, että tulemme muutamien vuosien ajan saamaan melko edullisia vaihto-dieseleitä Keski-Euroopan markkinoilta. Vanhan tekniikan autoilta nuo ajamisen rajoitukset tuskin poistuvat, eikä käytettyyn autoon välttämättä kannata uutta tekniikkaa asentaa.

Pidän hyvänä ideana uudistaa suomalaista autokantaa muutaman vuoden käytetyillä dieseleillä ja parantaa biojätteestä tehdyn polttoaineen saatavuutta merkittävästi. Lähes CO2 päästötön Nesteen MY-diesel ja uudenkarhea diesel-auto ovat varsin ympäristöystävällinen yhdistelmä. Huomattavasti sähköautoa edullisempi ja paremmin sähköautoa paremmin pitkille etäisyyksille sopiva. Hyvän väännön tarjoava diesel on joka tapauksessa oikea valinta jos/kun autoon haluaa asentaa vetokoukun isompien taakkojen vetämiseksi. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Tuon jälkeen päästökiristykset voisi unohtaa pitkäksi aikaa. Katupölyn hiukkaset on monta kertaa suurempi ongelma.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset