Dieselmoottorin paluu

Dieselmoottorin kuolemaa pidettiin jo varmana kun typen oksidien uudet päästörajat näyttivät teknisesti liian haastavilta. Suuret saksalaiset kaupungit saivat oikeuden rajoittaa dieselautojen ajamista keskustoihin. Tai oikeastaan kaikille alueille, joissa typen oksidien arvot ovat haitallisen korkeita.

Nyt komponenttivalmistaja Bosch tuo markkinoile halvan tekniikan, jolla päästörajat alittuvat helposti.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bosch-kehitti-ratkaisun-j…

Mitä vaikutusta tällä mahtaa olla Suomen automarkkinoilla, jossa typen oksidit eivät ole olleet ongelma edes Helsingissä muista kaupungeista puhumattakaan. Ennustan, että tulemme muutamien vuosien ajan saamaan melko edullisia vaihto-dieseleitä Keski-Euroopan markkinoilta. Vanhan tekniikan autoilta nuo ajamisen rajoitukset tuskin poistuvat, eikä käytettyyn autoon välttämättä kannata uutta tekniikkaa asentaa.

Pidän hyvänä ideana uudistaa suomalaista autokantaa muutaman vuoden käytetyillä dieseleillä ja parantaa biojätteestä tehdyn polttoaineen saatavuutta merkittävästi. Lähes CO2 päästötön Nesteen MY-diesel ja uudenkarhea dieselauto ovat varsin ympäristöystävällinen yhdistelmä. Huomattavasti sähköautoa edullisempi ja sitä paremmin pitkille etäisyyksillemme sopiva. Hyvän väännön tarjoava diesel on joka tapauksessa oikea valinta jos/kun autoon haluaa asentaa vetokoukun isompien taakkojen vetämiseksi. 

buimonen
Vihreät Loviisa

Töitä teen liiketoiminnan ja tietotekniikan välimaastossa järjestelmähankkeita suunnitellen ja vetäen. Vapaa-ajankalastuksen järjestö- ja nuorisotoiminta vie erittäin paljon vapaa-ajasta. Lempiaiheitani ovat luonnonsuojelu, tiede ja talous. Olen myös suvakki ja federalisti.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu