buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Häikäilemätöntä rahastusta

Näin kesäaikaan meillä on maanteillä melko monta tietyömaata auki. Viimeisen kuukauden aikana kilometrejä pääteillä on tullut reilut 6000 km ja tietöitä ohittaessa olen noteerannut käytännön joka on mielestäni muuttunut.

Tietyöstä varoitetaan, kuten laki vaatii, hyvissä ajoin korkean nopeusrajoitusmerkin yhteydessä. Lähempänä olevissa alemmissa nopeusrajoitusmerkeissä tietyömerkkiä ei enää ole. Siten poliisin ei tarvitse välittää vanhasta "herrasmiessäännöstä", ettei tyhjän työmaan tai tienvarteen unohtuneen tietyömerkin osoittama nopeusrajoitus ole niin millilleen.

Kiinnitin huomion tähän käytäntöön heinäkuussa kun ajoin Kehä ykkösellä Latokartanontien siltatyömaan alta. Ensin on tietyömerkki 80 lätkässä. Sitten 50 rajoitusmerkki ja heti tämän jälkeen valvontakamera uudelleen säädettynä sille viidellekympille. Varsinainen tietyö on kehän yläpuolella olevalla sillalla. Kehällä vain pieni mutka, jolla on sillan alle varattu parkkitila yhdelle työkoneelle. Löisin melkein vetoa, että tuo nopeusvalvontakamera on ollut poliisin ylivoimaisesti tuottoisin sakkorysä tänä kesänä.

Itse sain toki vain kirjeitse huomautuksen ajamisesta 54 km/h viidenkympin alueella. Ajajan huomio varmasti kiinnittyy siihen onko tuolla tietyömaalla ihmisiä, eikä tuohon tolppaan. Varsinkaan kun navigaattorikaan ei osaa varoittaa ylinopeudesta väliaikaisen nopeusrajoituksen kohdalla. Kamerahan rahastaa autoilijoita tuossa 24/7, vaikkei töitä tehdäkään. Kyse on joko täydellisesti ammattitaidottomuudesta tai häikäilemättömästä rahastuksesta. Koska käytäntö nopeusrajoitusmerkeistä ilman tietyömerkkiä on yleistynyt, niin veikkaan rahastusta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tietyömaalla on tilipäivä yli 100 kertaa tunnissa:

https://www.talouselama.fi/uutiset/yllatyksena-tul...

Rajoituksen edellytyksenä pitäisi luonnollisesti olla, että ajoväylällä on miehiä tai koneita. Nythän rajoituksia alennetaan, jos työskennellään tien viereisellä pellolla tai tien yläpuolisella sillalla.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Tuo Talouselämän jutussa mainittu sakkorysä on seuraavana Kehällä, mutta siinä on 60 km/h rajoitus. Tuo jutussani mainittu tulee idästä lähestyessä ensin ja siinä nopeus putoaa 80 -> 50 km/h ja kamera on tosi nopeasti tuon 50 km/h merkin jälkeen. Härskiä rahastusta.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Löisin melkein vetoa, että tuo nopeusvalvontakamera on ollut poliisin ylivoimaisesti tuottoisin sakkorysä tänä kesänä.''

Vihreiden Palsternakka vuokrasi saunansa ja nyt kerää rahaa hyvinvointivaltiolle.

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Pasterstein taitaa olla kokoomuslainen.

Käyttäjän HarriMulari kuva
Harri Mulari

@16 tää alkoholimyönteinem virolaistunut rakennusyrittäjä on päättänyt, että on joku vihreä Palsternakka koijaamassa rahojaan. Ei siihen järkipuhe auta.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Tietyömaan kohdalla tulee mielestäni aina noudattaa varovaisuutta ja jopa alempaa ilmoitettua nopeutta.
Eri asia sitten yöksi unohdetut kilvet.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Joskus toki noinkin. Tietyörajoitushan on kuitenkin mitoitettu siihen tilanteeseen kun tiellä joko työskennellään tai tie on revitty niin huonoon kuntoon, ettei siinä vaan voi kovempaa ajaa.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Kehä 1 Malmi L tulin idästä päin päin 26.7 klo 11.26 ja sillan kohdalla välähti. Kirje kotiin 8 km ylinopeus 50 km tietyömaa alueella rikesakko 170 € eräpäivä 3.9.18 Olen samaa mieltä kuin blogisti että paikka oli yllätyksellinen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Itse asiassa vaara ei muodostu vain niistä töissä olevista ihmisistä ja heille sekä mahdollisesti liikkuvista koneista ja niille vaan poikkeavasta liikennejärjestelystä jossa yleensä on mutkia, kuoppia, kavennuksia j.n.e. On siis parempi noudattaa niitä rajoituksia sillä tilanne ei välttämättä ole se mikä ensiolettamalla luulee sen olevan eikä ehkä mahjollisesti sama kuin hieman aiemmin tai pian tulevaisuudessa. Ylättävä tilanne saattaa yllättää jopa itseään muita parempana pitävän autoilijan. Siksi ne rajoitukset siellä ovat.

Tuskin siis on kyse rahastuksesta jos oikein useammalla nopeusrajoitusmerkillä neuvotaan ja ohjataan hiljentamaan. Ei edes vaikka crossover-vihreä osuu paikalle sillä hänenkin kannattaisi olla varuillaan ihan itsensäkin takia vaikka ei muista piittaisikaan.

P.s. Kuinka paljon suunnattoman kallista aikaansa Uimonen olisi menettänyt jos olisi ajanut osoitetun rajoituksen mukaisesti ja mitä hyödyllistä hän rajoitusta rikkomalla säästyneenä aikana olisi tehnyt?

P.p.s. Kameratolpan räpsimiä kuvia katsellut tinanappihan on ollut äärimmäisen ymmärtäväinen Uimosta kohtaan kun päästi varoituksella. Tiukkapipoisempi olisi antanut tuollaiselle maantiegangstalle rikesakon.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Myyryläisen tekopyhyys ei tätäkään keskustelua pyhitä. Kehä ykköselle on tietoisesti rakennettu parin viime vuoden aikana nopeusvalvontakamerapaikkoja, joita autoilijan on kohtuullisesti ajaessaan todella vaikea välttää. Klassikko oli Leppävaaran tunnelin suulla alamäessä oleva 60 km/h kamera. Sillä valtio tienasi satoja tuhansia ellei miljoonia, vaikka autoilijat eivät tunneliin alamäkeä ajaessaan mitenkään vaarantaneetkaan liikennettä.

Kesäreissuillani havaitsin ikävän usein, että Suomessa kamerat oli toistuvasti sijoitettu siten, että laskevan nopeusrajoitusmerkin jälkeen ei riitä jalan nosto kaasulta, vaan joutuu polkaisemaan myös jarrua. Ammattitaidotonta merkkien ja kameroiden sijoittelua, koska se tekee liikenteeseen tarpeettoman haitariliikkeen.

Minä olen viimeisen kuukauden aikana ajanut vähintään parinsadan kameratolpan ohi Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Vain tuo Kehän sakkorysä pääsi yllättämään. Sekin lähinnä siksi, että ajoin näkymää peittävän kuorma-auton takana, joka teki äkkijarrutuksen tuon kameran takia. Itse väistin tyhjälle vasemmalle kaistalle mielummin kuin panikoin jarrun kanssa. Siksi jäin tuon kameran ikuistamaksi huomautuksen arvoisesti. Reilusti yli miljoona kilsaa ajaneena en ole sitä ylinopeussakkoa vielä saanut. Revi Myyryläinen siitä huumoria.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ajelen myös KehäI:n tolppien ohi ajoittain ja silloin tällöin. Ei ole välähtänyt kertaakaan.

Tieliikenneasetus tietänee neuvoa sovittamaan ajamisensa, sekä nopeuden että etäisyyden muihin niin, että pystyy pysäyttämään ajoneuvonsa ajoradan kokonaan vapaana näkyvällä osalla. Niin se ainakin neuvoi kun itse aikoinaan ajokorttia hankin. Jos kuorma-auto massansa kanssa pystyy pysähtymään nopeammin kuin Uimonen niin on mahtanut olla n.s. turvaväli hakusessaan?

P.s. Valtaosa kameratolpista on tyhjiä ja vain muutamassa on oikeasti kamera. Saisivat hankkia niitä lisää roppakaupalla.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #9

Kyllä niitä kameroita on tämä hallitus kovasti lisää tilannutkin. Kaatui se sakkojennostolaki budjetin paikkaamiseksi perustuslakiin. Olisi päässyt paljon halvemmalla kun vanhoilla kameroilla olisi vaan kerätty autoilijoilta enemmän pätäkkää.

Mutta kyllä tässäkin reaalimaailman osaaminen valitettavasti rökittää Jorman tekopyhän performanssin 6-0.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #10

Niin, olen huomannut päivittäin Länsiväylällä kuinka reaalimaailman osaaminen menee oikealta ja vasemmalta ohi jos ajelee nopeusrajoitusten mukaan, oli tietöitä tai ei.

Jos hallituksen budjetointitöppäykset sakkojen osalta liittyvät mitenkään Uimosen autoilutapoihin niin kehottaisin häntä kertailemaan tieliikenneasetusta.

P.s. En koe pitäneeni erityistä performanssia mutta jos viesti osui Uimosen kaasuvarpaaseen niin hyvä. Ehkä se jatkossa annostelee menovettä hieman säästeliäämmin ja maailma pelastuu sitäkin osin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #9

#9
Vieläkö toimivia Ladoja on saatavilla?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #11

Tuolta Pekalle luotettava menopeli.
https://lada-auto.fi/uudet-autot-heti-ajoon/

Varmaan sieltä Virostakin joku Lada-kauppias löytyy.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

On se hirvittävää, jos saa sakon ylinopeudesta. Luoja varjelkoon, etten koskaan joutuisi kokemaan noin kolkkoa kohtaloa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Niinpä. Ongelmallista on se jos noita huomautuksia alkaa kertymään poliisin taiten virittämistä rahastuspaikoista. Kolme muikkaria vuodessa voipi viedä kortin hetkeksi kuivumaan. Erittäin haitallista jos autoa tarvitsee esimerkiksi töissä.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo
Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Itse olen vahvasti sitä mieltä että jälleen kerran viranomaiset ovat lähestyneet asiaa lypsämistarkoituksessa.

Viime talvena poliisi ulisi, että ihmiset ovat oppineet ajamaan kehällä kunnolla ja sakkotulot ovat tipahtaneet.

Tämän kesän ilmiö on olleet sekä työmaiden valvonta että valvonta-auton käyttäminen.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomessa autoilija pakotetaan seuraamaan nopeusmittaria kun muualla maailmassa autoilijan sallitaan seurata liikennettä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset