Biokaasua raskasta liikennettä varten
Suomessa on kiusallinen tarve uskoa vain yhteen totuuteen, vaikka parhaiten kuhunkin käyttöön soveltuvan ratkaisun suosiminen olisi paras ratkaisu. Nyt poliitikoilla on vahva mielikuva siitä, että autoilun tulevaisuus on sähköautoissa tai ladattavissa hybrideissä. Raskaan liikenteen puolella päästöt ovat suuria ja sähköinen tulevaisuus pääosin näkymättömissä. Jonkin verran sähköautoja voidaan tuoda kaupunkien jakeluliikenteeseen ja lyhyiden reittien bussiliikenteeseen. Muussa käytössä diesel tai biokaasu ovat vielä käytännössä ainoat toimivat ratkaisut.
Aiheesta Yle on julkaissut niin hyvät tekstin, että se kannattaa jakaa edelleen.
https://yle.fi/uutiset/3-10489942
Itsekin biokaasulla ajavana tiedän varsin hyvin, että jakeluasemaverkosto on tässä maassa edelleen säälittävällä tasolla. Naapurimme Ruotsi on päässyt kehityksessä paljon pidemmälle. Poliitikkojen pitäisi viimein herätä edistämään biokaasun käyttöä liikenteessä. Jyväskylän kaupungin ostopolitiikka, jossa biokaasulla ajavia firmoja suositaan hankinnoissa, on hyvä esimerkki kuinka päästötöntä liikennettä voi edistää.
Ei maailma tuhoudu Suomen päästöihin.
Kannattaa katsoa vain omaa etuaan.
Ilmoita asiaton viesti
Biokaasu on kotimaista puhdasta energiaa, joten sitä voi hyvin suosia itsekkäilläkin perusteilla. Muuten itsetuhoinen ideologiasi ei ole kovin kannatettavaa.
Ilmoita asiaton viesti
#2
Kannattaa aina ajatella vain omaa etuaan, niin tekevät muutkin. Esim. DDR.
Suomi tuhoaa kaikki uudet innovaatiot tolkuttomilla veroilla, joten se siitä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tuota nyt aivan uraauurtavana voi pitää. Tämä oli tilanne Helsingissä jokunen vuosi sitten:
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/kemia/2014-04-15/Yle-Kaasubussit-katoavat-Helsingistä-3319045.html
Muuten noita tietysti kannattaisi pyrkiä lisäämään ainakin sen verran, kuin helposti hyödynnettävää biokaasun tuotantopotentiaalia Suomessa on.
Ilmoita asiaton viesti
Biokaasu kannattaa säästää pitkän matkan busseihin ja tavarankuljetuksiin, kaupunkibusseissa sähkö on toimiva.
Ilmoita asiaton viesti
Voi se olla toimiva, mutta raitiovaunut ovat muotia. Rollikka eli sarvijaakko ei tarvitsisi lainkaan kiskoja vaan pelkän piuhan, jolloin uusi reitti olisi selvästi raitiovaunua halvempi rakentaa.
Pelkän akun varassa voi olla aika heikkoa liikennöinti. Ainakin pitäisi olla mahdollisuus pölliä ratikoilta sähköä ajon aikana (vaatisi ylimääräisen nollalangan ylös) tai joku muu järjestely jolla liikennöinti voidaan hoitaa ilman isompia keskeytyksiä. Henkilöautoilla tuo ei ole niin suuri ongelma, kun seisovat parkissa muutenkin suuren osan päivää.
Ilmoita asiaton viesti
Shenzenissä voisi käydä katsomassa, miten ovat asian ratkaisset. Kaupungissa on yli 16 000 bussia, ja ne kaikki toimivat sähköllä.
Ilmoita asiaton viesti
#3
> Kannattaa aina ajatella vain omaa etuaan, niin tekevät muutkin.
€€€
Viisaat kyllä sanovat, että matkimalla päädytään helvettiin. Eipäs unohdeta että meillä on oma pää.
Ilmoita asiaton viesti
#5
Muutit sitten kuitenkin Viroon. Tuntuiko Suomi helvetiltä?
Ilmoita asiaton viesti
#8
Ei ollenkaan tunnu helvetiltä. Suomi on hieno maa. Epäkohtiakin on. Milloin puolueet alkavat tunnustaa että ne ovat melkein samanlaisia?
Järviä kaipaamme, eivät osaa suomalaiset nauttia niistä. Mitä jo siellä asuisi 5,5 miljoonaa saksalaista tai japanilaista, millaista olisi elämä?
Virokin on hieno maa, epäkohtiakin on, mutta parempaan ollaan menossa.
Matkiminen on pirun verstas.
Ilmoita asiaton viesti
#11
”Matkiminen on pirun verstas.”
Ei mitään uutta auringon alla. Kaikki musiikki keksittiin jo 1700 -luvlla.
Kaikki sen jälkeen on matkimista, kuten muukin elämässä.
Tulee uusia sovelluksia, mutta ei mitään uutta.
Ilmoita asiaton viesti
Toki, onhan näitä vaihtoehtoja biokaasun lisäksi. Ei se maailman pelastajaksi mainostettu sähkökäyttöisyys ole tosiaan ainoa ympäristökuormitusta vähentävä energialähde. Ns. syntteettinen diesel toimii oikein hyvin euro -5 ja -6 diesel moottoreissa. Lisäksi liikennöittsijöillä on lähiliikenteessä käytössä kasviölypohjaista polttonestettä.
Painavien akkujen raahaaminen mm ssa pitkän linjan rahtitoiminnasssa ei ymmärrettävästi liikennöitsijöitä kiinnosta, kuten ei myöskään vanhan toimivan vetokaluston romuttaminen ja turhat täysin typerät pakkoinvestoinnit.
https://www.koneporssi.com/uutiset/synteettista-hv…
Ilmoita asiaton viesti
Dieseliin minäkin tankkaan Nesteen MY-dieseliä jos tankkauspaikka on reitillä. Kuten alustuksessa totesin, niin monipuolisuus on hyvästä kun pyritään pienentämään päästöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen paljolti samaa mieltä blogisti Uimoisen kanssa, kerrankin. Henkilöautona (bio)kaasuhybridi saattaisi myös olla varsin pätevä juuri Suomessa. Akustahan ei oikein kannata talvilämmitystä ottaa jne.
En huomannut tuosta linkin jutusta, että käytetäänkö Jyväskylässä maakaasua lisänä, mutta näkisin sen ihan järkeväksi. Onhan mm. maakaasun nokipäästöt paljon pienemmät kuin dieselöljyn tai bensiininkään. Ajatuksena tässä, että kaasukäyttöisiä kulkimia tulisi runsaasti markkinoille ja sitten tukipolitiikka ohjaisi biokaasun lisääntyvään käyttöön vuosien kuluessa.
Maakaasun tuotantohan on vakaantunutta, mutta biokaasun tuotanto ei kaiketi ole vielä lähelläkään optimiaan. Eikä sitä biokaasua sitten loppujen lopuksi taida kuitenkaan kaikille riittää.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, yksi väitöskirjatutkijani on mukana tässä hankkeessa.
Sen sijaan biokaasuautoilijoitten on pakko tankata merkittävä osa fossiilista maakaasua, jonka ilmastohyödyt todettiin juuri olemattomiksi. Ainakin nykyään ja vaikkapa siksi Gasumia kiinnostaa tämä bisnes.
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan tuossa tutkittu ollenkaan ihmishyötyjä? Ainakin suurkaupunkiympäristössä niillä pakokaasupäästöillä on merkitystä ihmisille, siis muilla aineksilla kuin CO2:lla.
Kun vanhempi diesel-auto kiihdyttää, niin aika usein sieltä takaa tulee mustaa savua, eli nokea. Olettaisin, etteivät ole uusina olleet yhtä runsaasti savuttavia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei niitä savuttavia vanhoja vaparidieseleitä enää juurikaan näy ja turbodieselit ei savuta oikeastaan lainkaan. Paitsi ne joita on ”lastutettu” maksimisyötölle.
Ilmoita asiaton viesti
Ostaessasi autoosi metaanin biokaasuna velvoitat tuottajaa ostamaan vastaavan metaanin biokaasuna tuottajilta tai tuottamaan sitä itse. Käytännön ajosuoritteessa on samantekevää mistä lähteestä juuri tankkaamasi metaani on peräisin. Samaa tavaraa. Mutta ilmastotekona on oleellista, että olet antanut hankintavelvoitteen kaasun jakelijalle.
Ilmoita asiaton viesti