buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Biokaasua raskasta liikennettä varten

Suomessa on kiusallinen tarve uskoa vain yhteen totuuteen, vaikka parhaiten kuhunkin käyttöön soveltuvan ratkaisun suosiminen olisi paras ratkaisu. Nyt poliitikoilla on vahva mielikuva siitä, että autoilun tulevaisuus on sähköautoissa tai ladattavissa hybrideissä. Raskaan liikenteen puolella päästöt ovat suuria ja sähköinen tulevaisuus pääosin näkymättömissä. Jonkin verran sähköautoja voidaan tuoda kaupunkien jakeluliikenteeseen ja lyhyiden reittien bussiliikenteeseen. Muussa käytössä diesel tai biokaasu ovat vielä käytännössä ainoat toimivat ratkaisut.

Aiheesta Yle on julkaissut niin hyvät tekstin, että se kannattaa jakaa edelleen.

https://yle.fi/uutiset/3-10489942

Itsekin biokaasulla ajavana tiedän varsin hyvin, että jakeluasemaverkosto on tässä maassa edelleen säälittävällä tasolla. Naapurimme Ruotsi on päässyt kehityksessä paljon pidemmälle. Poliitikkojen pitäisi viimein herätä edistämään biokaasun käyttöä liikenteessä. Jyväskylän kaupungin ostopolitiikka, jossa biokaasulla ajavia firmoja suositaan hankinnoissa, on hyvä esimerkki kuinka päästötöntä liikennettä voi edistää.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Ei maailma tuhoudu Suomen päästöihin.

Kannattaa katsoa vain omaa etuaan.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Biokaasu on kotimaista puhdasta energiaa, joten sitä voi hyvin suosia itsekkäilläkin perusteilla. Muuten itsetuhoinen ideologiasi ei ole kovin kannatettavaa.

Pekka Iiskonmaki

#2
Kannattaa aina ajatella vain omaa etuaan, niin tekevät muutkin. Esim. DDR.

Suomi tuhoaa kaikki uudet innovaatiot tolkuttomilla veroilla, joten se siitä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei tuota nyt aivan uraauurtavana voi pitää. Tämä oli tilanne Helsingissä jokunen vuosi sitten:

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/kemia/2014-04-15/Yle-Kaasubussit-katoavat-Helsingistä-3319045.html

Muuten noita tietysti kannattaisi pyrkiä lisäämään ainakin sen verran, kuin helposti hyödynnettävää biokaasun tuotantopotentiaalia Suomessa on.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Biokaasu kannattaa säästää pitkän matkan busseihin ja tavarankuljetuksiin, kaupunkibusseissa sähkö on toimiva.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Voi se olla toimiva, mutta raitiovaunut ovat muotia. Rollikka eli sarvijaakko ei tarvitsisi lainkaan kiskoja vaan pelkän piuhan, jolloin uusi reitti olisi selvästi raitiovaunua halvempi rakentaa.
Pelkän akun varassa voi olla aika heikkoa liikennöinti. Ainakin pitäisi olla mahdollisuus pölliä ratikoilta sähköä ajon aikana (vaatisi ylimääräisen nollalangan ylös) tai joku muu järjestely jolla liikennöinti voidaan hoitaa ilman isompia keskeytyksiä. Henkilöautoilla tuo ei ole niin suuri ongelma, kun seisovat parkissa muutenkin suuren osan päivää.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #9

Shenzenissä voisi käydä katsomassa, miten ovat asian ratkaisset. Kaupungissa on yli 16 000 bussia, ja ne kaikki toimivat sähköllä.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#3

> Kannattaa aina ajatella vain omaa etuaan, niin tekevät muutkin.

€€€

Viisaat kyllä sanovat, että matkimalla päädytään helvettiin. Eipäs unohdeta että meillä on oma pää.

Pekka Iiskonmaki

#5
Muutit sitten kuitenkin Viroon. Tuntuiko Suomi helvetiltä?

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#8
Ei ollenkaan tunnu helvetiltä. Suomi on hieno maa. Epäkohtiakin on. Milloin puolueet alkavat tunnustaa että ne ovat melkein samanlaisia?

Järviä kaipaamme, eivät osaa suomalaiset nauttia niistä. Mitä jo siellä asuisi 5,5 miljoonaa saksalaista tai japanilaista, millaista olisi elämä?
Virokin on hieno maa, epäkohtiakin on, mutta parempaan ollaan menossa.

Matkiminen on pirun verstas.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #11

#11
''Matkiminen on pirun verstas.''

Ei mitään uutta auringon alla. Kaikki musiikki keksittiin jo 1700 -luvlla.

Kaikki sen jälkeen on matkimista, kuten muukin elämässä.

Tulee uusia sovelluksia, mutta ei mitään uutta.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Toki, onhan näitä vaihtoehtoja biokaasun lisäksi. Ei se maailman pelastajaksi mainostettu sähkökäyttöisyys ole tosiaan ainoa ympäristökuormitusta vähentävä energialähde. Ns. syntteettinen diesel toimii oikein hyvin euro -5 ja -6 diesel moottoreissa. Lisäksi liikennöittsijöillä on lähiliikenteessä käytössä kasviölypohjaista polttonestettä.

Painavien akkujen raahaaminen mm ssa pitkän linjan rahtitoiminnasssa ei ymmärrettävästi liikennöitsijöitä kiinnosta, kuten ei myöskään vanhan toimivan vetokaluston romuttaminen ja turhat täysin typerät pakkoinvestoinnit.

https://www.koneporssi.com/uutiset/synteettista-hv...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Dieseliin minäkin tankkaan Nesteen MY-dieseliä jos tankkauspaikka on reitillä. Kuten alustuksessa totesin, niin monipuolisuus on hyvästä kun pyritään pienentämään päästöjä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Olen paljolti samaa mieltä blogisti Uimoisen kanssa, kerrankin. Henkilöautona (bio)kaasuhybridi saattaisi myös olla varsin pätevä juuri Suomessa. Akustahan ei oikein kannata talvilämmitystä ottaa jne.

En huomannut tuosta linkin jutusta, että käytetäänkö Jyväskylässä maakaasua lisänä, mutta näkisin sen ihan järkeväksi. Onhan mm. maakaasun nokipäästöt paljon pienemmät kuin dieselöljyn tai bensiininkään. Ajatuksena tässä, että kaasukäyttöisiä kulkimia tulisi runsaasti markkinoille ja sitten tukipolitiikka ohjaisi biokaasun lisääntyvään käyttöön vuosien kuluessa.

Maakaasun tuotantohan on vakaantunutta, mutta biokaasun tuotanto ei kaiketi ole vielä lähelläkään optimiaan. Eikä sitä biokaasua sitten loppujen lopuksi taida kuitenkaan kaikille riittää.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Juu, yksi väitöskirjatutkijani on mukana tässä hankkeessa.

Sen sijaan biokaasuautoilijoitten on pakko tankata merkittävä osa fossiilista maakaasua, jonka ilmastohyödyt todettiin juuri olemattomiksi. Ainakin nykyään ja vaikkapa siksi Gasumia kiinnostaa tämä bisnes.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Onkohan tuossa tutkittu ollenkaan ihmishyötyjä? Ainakin suurkaupunkiympäristössä niillä pakokaasupäästöillä on merkitystä ihmisille, siis muilla aineksilla kuin CO2:lla.
Kun vanhempi diesel-auto kiihdyttää, niin aika usein sieltä takaa tulee mustaa savua, eli nokea. Olettaisin, etteivät ole uusina olleet yhtä runsaasti savuttavia.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Ei niitä savuttavia vanhoja vaparidieseleitä enää juurikaan näy ja turbodieselit ei savuta oikeastaan lainkaan. Paitsi ne joita on "lastutettu" maksimisyötölle.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ostaessasi autoosi metaanin biokaasuna velvoitat tuottajaa ostamaan vastaavan metaanin biokaasuna tuottajilta tai tuottamaan sitä itse. Käytännön ajosuoritteessa on samantekevää mistä lähteestä juuri tankkaamasi metaani on peräisin. Samaa tavaraa. Mutta ilmastotekona on oleellista, että olet antanut hankintavelvoitteen kaasun jakelijalle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset