buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Diesel ei suostu kuolemaan

Asiaa tuntemattomilta ja tekniikkaa ymmärtämättömiltä tulee jatkuvasti hassuja kommentteja polttomoottorien kieltämisestä. Jo vuosi sitten oli selvää, että typen oksideista päästään tekniikalla suht helposti ja varmasti eroon. Nyt mittaustulokset vahvistavat tämän. 

https://www.talouselama.fi/uutiset/dieselautojen-kieltamiselta-murenee-p...

Meillä on Nesteen MY diesel, jolla CO2 päästöt saadaan lähes olemattomiksi. Myöskään pienhiukkaspäästöt eivät ole enää ongelma.

Diesel ei tule kuolemaan. Sorry vaan teille kaikille, jotka kuvittelitte muuta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Luulenpa dieselin kuitenkin kuolevan kun hyvää tarkoittavat hölmöt ympäristöliikkeidn talutusnuorassa olevat poliitikot niin ovat päättäneet. Selkäydinreaktiivisesti monelle minkä tahansa polttaminen on pahasta.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Esimerkiksi metaani on 25-kertaa hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu. Jos metaania polttaa hiilidioksidiksi siitäkin syntyy poru ainakin, jos polttamisen tekee suomalaisessa autossa.

Toisaalta siitä ei synny porua, jos Nigeriassa poltetaan soihduissa 16.5 miljardia kuutiometriä kaasua vuosittain (Venäjällä vielä enemmän).

https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_flare

Siitähän saisi tehtyä melko suoraan myös nestemäistä polttoainetta (metanolia) mutta ilmeisesti noin pientä määrää ei kannata ottaa talteen. Voisi tuolla myös lämmitellä jonkin aikaa Suomen talvessa. Itse asiassa aika pitkään - tuohan vastaa energiasisällöltään 16.5 miljardia litraa polttoöljyä vuodessa.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Diesel ei kuole mutta uusiutuvan, kestävästi tuotetun dieselin saatavuus on rajallinen. Joten käyttö jäänee raskaaseen liikenteeseen.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Onneksi saadaan OL3:nen tuottamaan päästötöntä sähköä niille sähköhyrrän hankkijoille, joille ei tuota biopohjaista tosimiesten dieseliä riitä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Jos typpi sidotaan dieseleissä. eikös se sitoudu silloin myös fossiilisesta polttoaineesta. Dieselin hinta on ainakin valunut alas alkuvuoden huippuhinnoista, mitää järkevää selitystä ei sille hintapiikille kuitenkaan ole saatu.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #5

En ihan täysin käsitä mitä sitoutumista kommentoija Alsio tarkoittaa, mutta dieselmoottorin pakokaasujen typen oksidit ovat peräisin ilman typpikaasusta, ainakin pääosin. Sama vika kivihiilivoimaloissakin. Ureallahan ne saisi molemista pakokaasuista sidottua (=muunnettua typpikaasuksi), vaan tiedä sitten, kannattaako joka paikassa?

Typen oksidit toimivat ympäristölannoitteena, ovat edistämässä maapallon vihertymistä, mutta tyynellä ilmalla suurkaupunkiympäristössä ovat terveyshaittana ihmisille, jos niitä esiintyy sellaisina pitoisuuksina, että väri näkyy ilmassa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #7

ADACin testaamat uudet dieselautot
1.Mercedes-Benz C 220 d – 0 mg/km

2.Opel Astra 1.6 D – 1 mg/km

3.BMW 520d Touring – 1 mg/km

4.BMW 520d Steptronic – 5 mg/km

5.Citroen Berlingo BlueHDI 130 – 7 mg/km

Eli Risto ei lukenut avauksen linkkiä, revi sitten siitä. Johonkin tuosssakin on sitoutunut ne typen oksidit joista nyt on vouhkattu. Kommentoin sitä, että kyllä tavallinen dieselkin on puhdasta, ei ainoastaan biodiesel, jos tekniikka toimii.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #9

Noista ainakin tuossa sitikassa tuo Blue viittaa juuri urealiuoksen käyttöön NOx-päästöjen poistamiseen. Olettaisin, että kaikissa muissakin on sama systeemi.
Biodiesel tuottanee lähes saman verran NOx-päästöjä kuin fossiilidiesel, koska se kyse on ilmassa olevasta typpikaasusta, joka reagoi kuumassa hapen kanssa jne.
Biodieselin etu on sitten laskennallisessa CO2-taseessa, koska sen voinee katsoa olevan uusiutuvaa, kun on uusiutuvista valmistettukin. Sinänsä pakoputkesta tulevat CO2-molekyylit eivät eroa toisistaan, olivatpa sitten kinkusta tai vaikka kivihiilestä.

Lyhyissä kommenteissa ei aina saa ajatuksesta tai sen taustasta kiinni. Valitan ymmärtämättömyyttäni.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Olkivuoto III käynnistyminen on huono uutinen tuulivoimakuppaajille. Eikä diesel mihinkään häviä tästäkään maasta vielä vuosikymmeniin vaikka sen voimalla kulkevat henkilöautot verotettaisiin historiaan. Sitäkään ei tosin yksikään hallitus tule tekemään elleivät halua valtiolle lisää elätettäviä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Eiköhän OL3:n Mankalahinta osakkaille tule olemaan sen verran korkea, ettei aiheuta mitään ongelmaa uusille tuulivoimaloille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset