Uusi käänne Malmin lentokentän kohtaloon
Ympäristöministeriö ei hyväksynyt puutteellisesti valmisteltua Malmin kentän rakennusten suojelupäätöstä. Koko Malmin rakentamisen valmistelu palasi monta pykälää taaksepäin. Luultavasti seuraavan kuntavaalin kuuma peruna Helsingissä tulee jälleen kerran olemaan Malmin pienkonekenttä.
"Ympäristöministeriö edellyttää, että ely-keskus käsittelee asian uudelleen niin, että se ottaa huomioon myös lain rakennusperinnöstä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kiista Malmin lentoaseman tulevaisuudesta palaa lähtöpisteeseensä."
Itse toivon kentän säilyvän lähinnä logistiikan näkökulmasta. Muitakin syitä toki on, kuten luontoarvot.
Kyllä rakennusperinnöllä on logistiikan ja luontoarvojen ohella oma painonsa, jopa varsin suuri. Tuon aikakauden lentokenttäkokonaisuuksia ei juurikaan ole jäljellä ja Malmi on paitsi harvinainen, myös korkeatasoinen. Mikäli kodittomuuden uhkaama Ilmailumuseo ja Keski-Suomessa piilossa oleva Ilmavoimamuseo siirrettäisiin sinne, tuloksena olisi maailmanluokan ilmailuhistoriallinen kokonaisuus ja matkailukohde.
Ilmoita asiaton viesti
Kun asuin lentokentän lähellä minua häiritsi sen aiheuttama meteli joka usein kesäiltana oli varsin kovaa. Tuolloin olisin toivonut kentän lakkauttamista. Nykyään kun asun muualla on kenttä muuttunut itselleni aika yhdentekeväksi. Säilyttävät tai rakentavat, aika sama. Kunhan nyt saisivat jonkun lopullisen päätöksen. Sinällään pidän kohtalaisen kummallisena, että joillekin harrastamisen muodoille uhrataan valtavasti kallista maaperää, ja siten välillisesti tuetaan varsin runsaasti näitä harrastusmuotoja, mutta tuo on lopultakin aina paikallisten asukkaiden päätettävissä.
Ilmoita asiaton viesti
Omituinen ajatus. Jos kenttä on ollut samalla paikalla ”aina”, niin on asukkaan oma valinta muuttaa sen viereen. Valtatien tai rautatien viereen muuttavat kyllä tietävät mitä hyvien liikenneyhteyksien äärellä asuminen tarkoittaa. Se näkyy myös asunnon hinnassa. Malmi ei myöskään ole ”harrastus” vaan sillä on arvonsa ihan jatkuvasti lisääntyvässä pienkoneliikenteessä. Oleellinen osa Helsingin logistista ratkaisua. Ymmärrän kyllä, että sisäsiittoisessa viherkuplassa voi syntyä harhaisia viholliskuvitelmia, mutta eivät pienlentokoneet ja niiden tarvitsijat ole vihollisia.
Ilmoita asiaton viesti
Börje, kokeile kommenttini lukemista uudelleen. Ehkä se avautuisi paremmin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ei yleinen infra ole paikallisen NINBY jengin päätettävissä.
Ilmoita asiaton viesti
Olet tainut unohtaa miten demokratia toimii… Tarvinneeko avata sitä lisää?
Ilmoita asiaton viesti
Riippuu pitkälti kuka alueen omistaa minkä verran siitä demokraattisesti päätetään. Minäkin olen helsinkiläinen, mutten Malmin suhteen enää kovin ”paikallinen”. Aikanaan asuin Tapanilan aseman ja Malmin kentän välissä. Oikein kiva paikka ja sopi hyvin kevyelle omakotitalolle. Se ei uponnut savimaahan kuten lähelle rakennetut kerrostalot. Kuten havaitsit alustuksessa, niin seuraavien vaalien jälkeen tarvittaisiin erilainen valtuusto, jotta saisi fiksuja päätöksiä aikaan. Nykyinen on tehnyt vain näitä paskoja jotka törmäävät niin Hallinto-oikeuteen kuin Ympäristöministeriöön.
Ilmoita asiaton viesti
Toivotaan että järki voittaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Malmi nousee aina vaaleissa esille, on noussut jo niin pitkään kuin poliittista muistia minulla riittää. Aina otsikoissa suuresti vaalien alla.
Ilmoita asiaton viesti
Kaupungille tämä on helppo ratkaisu. Tiivistetään rakentamista. Nyt herää kysymys miksi Sipoolta sitten napattiin maalta jos sitä ei kaavoiteta ja rakenneta?
Olen vahvasti Malmin kentän puolella, vaikka ajoittaista meluhaittaa siitä harrastuksesta on.
Kuten Börje sanoi niin kyseessä on valintakysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Riittäähän näitä valittajia Santahaminan ampumamelustakin, vaikka saarella on ollut varuskunta jo kauan ennen valittajien syntymää.
Mitenkäs istuu tähän blogissa mainittuun kuvioon HELEN’in suunnitelma uudesta jättimäisestä lämpövoimalasta (korkeus kuin kahdella päällekkäisellä eduskuntatalolla, savupiippu yltää 8 m korkeammalle kuin Stadionin torni) Malmin lentokentän alueelle?
Ilmoita asiaton viesti
YM:n tiedote 4 tuntia sitten:
”Ympäristöministeriö palautti Malmin lentoaseman rakennussuojeluasian ELY-keskukselle”
https://www.ym.fi/fi-FI/Maankaytto_ja_rakentaminen…
Hieno juttu! 🙂 Pointsit YM:lle!
Ilmoita asiaton viesti
Malmin kentän suurin ongelma rakentamisen suhteen lienee kuitenkin maaperä. Toisaalta se ei kestä edes isompia lentokoneita saati rakentamista. Joidenkin tietojen mukaan betonipylväitä tarvittaisi maa-alueiden vakauttamiseen yhteensä n. 14 333 km. Se vastaa edestakaista matkaa Helsingistä Etelä-Korean pääkaupunkiin Seouliin. Sementtiä niihin menisi puoli miljoonaa tonnia, joka on Betoniteollisuuden kellokkaiden mukaan yli neljäsosa Suomen vuotuisesta sementintuotannosta.
Oma lukunsa ovat kaikkina näinä vuosikymmeninä valuneet ja tarkoituksella valutetut myrkyt, 1930-luvun kivihiilitervasta voitelu- ja polttoaineisiin sekä jäänestoaineisiin.
Lienee siis totta, että kantakaupunkia ja sen liepeitä tiivistämällä sekä rakentamalla jo rakennettujen ja suunniteltujen ratojen varteen olisi monin verroin edullisempaa ja tarkoituksenmukaisempaa.
Sen lisäksi on sitten nuo suojeluarvot jotka tulevat alkuperäisessä käytössä jonkseenkin mukavasti turvattua kunhan riittävästi rakenteita ja rakennuksia säilytetään alkuperäistä vastaavissa kunnoissaan.
Ilmoita asiaton viesti