Biopolttoaineet pk-seudun julkiseen liikenteeseen
On ollut väsyttävää ja masentavaa lukea hössötystä kuinka vain sähköautoilla pelastetaan maailma ja erityisesti ilmasto. En edelleenkään vastusta sähköautojen tai hybridien käyttöä niille soveltuvassa käytössä. Karu tosiasia on, ettei sähköautoja saada liikenteeseen läheskään siinä tahdissa kuin ilmastomuutoksen vastainen kamppailu edellyttäisi. Toinen vaihtoehto "asiantuntijoilla" näyttäisi olevan liikkumisen lopettaminen muuten kuin kävellen tai fillarilla.
Nyt ollaan viimein etenemässä oikeaan suuntaan ainakin pk-seudulla. Biopolttoaineilla voidaan vähentää oleellisesti hiilipäästöjä, mutta myös dieselin pienhiukkaspäästöjä.
BioSata-projektissa on ymmärretty, että olemassa olevaa kalustoa käyttäen päästään nopeasti ekologisesti ja taloudellisesti kestävään ratkaisuun.
Joudun itse työn puolesta paljon ajelemaan. Koska autoon pitää mahtua enemmänkin tarpeistoa ja joskus ihmisiäkin, käytännössä iso farmari on ainoa optio – ja tällä hetkellä sitä ei sähkönä saa. Lataushybridi taas on maantieajoon lähinnä ympäristörikos. Siten vaihdoin taannoin Nesteen biodieseliin, kun siitä kirjoitettiin että näin voi tehdä merkittävän päästövähennyksen. Hintaa tuli vähän lisää, mutta yöunet ja mieliala parani hurjasti.
Toisin sanoen, komppaan kirjoittajaa. Tämä on hyvä juttu.
Ilmoita asiaton viesti
Itse käyn töissä Porvoossa ja ilahduin kun duunipaikan lähellä oleva Neste laittoi tännekin MY-diesel mittarin. Nyt saan Porvoosta sekä biokaasua että biodieseliä. Loviisastahan ei vielä löydy kumpaakaan. Pk-seudulla jakelupisteitä on jo vähintään riittävästi. Siellä ei ainakaan kannata siirtää johonkin hamaan tulevaisuuteen ekologisempaa ajamista.
Ilmoita asiaton viesti
Etanolilla kulkee sekä auto että kuski, kuten yhdessä Brasiliaan sijoittuvassa Kaurismäen elokuvassa todettiin.
Ilmoita asiaton viesti
Molemmat saavat siitä vieläpä lisätehoja.
Ilmoita asiaton viesti
Etanoli – tehtynä muusta kuin elintarvikkeista – sopii erinomaisesti Brasiliaan. Pohjoismaissa vaan on se ongelma että lähes puolet vuodesta se saastuttaa ja kuluttaa hurjasti kaupunkioloissa, joissa on paljon kylmäkäynnistyksiä (alle +5C) ja lyhyitä ajoja, per VTT:n tiedot muutaman vuoden takaa. Valitettavasti se ei ole meille paras optio, ainakaan varauksetta, johtuen sen huonoista kylmäominaisuuksista.
Voisin kuvitella että tämä ongelma mitigoituu hybridiautoissa, etenkin lataushybrideissä joissa ei tarvitse polttomoottoria jääkylmänä pyörittää.
Ilmoita asiaton viesti
Linkissä puhuttiiin 80…90% päästövähennyksestä biopolttoaineilla. Käytännössä ei sähköllä Suomessa päästä noin suureen vähennykseen, jos käytetään keskimääräistä sähköä.
Toinen näkökulma on sitten se, että uuden auton valmistaminen aiheuttaa n. 100 000 bensa-ajokilometrin päästöt, jolloin vanhan kaluston järkevä loppuunkäyttö on … niin järkevää.
Ilmastonvakioinnissa näkee liian paljon kunnianhimoista idealismia. Nollapäästöisyyteen ei hetikään päästä, mutta jos se asetetaan ainoaksi tuettavaksi vaihtoehdoksi, niin ei se kumminkaan käytännössä etene.
Itse käytän bensarellussa viinaa tankissa. Kesällä E85-polttoainetta voi lisätä puolet ja toisen puolen sitten normibensaa ilman että toiminta paljoa muuttuu. Pitemmälle matkalle lähtiessä voi periaatteessa tankata miltei pelkkää viinaa, jos kone on jo kuuma, kun sitten perillä huolehtii tankkauksesta bensiinillä. Tämä sujuu talvellakin, vaan kylmäkäynnistys ei oikein onnaa talvella, jos on liikaa etanolia tankissa. Myytävät lisälaitteet auttanevat tässä suhteessa, mutten ole niitä hankkinut.
Ainakin puolenkymmentä vuotta olen tankkaillut, eikä ole vielä alkoholiongelmaa relluun tullut. Vanhaan kaasari-Corsaan muuten mitä ilmeisemmin tuli ongelma. Eli että auton takuuta ei ainakaan kannata pilata viinan kanssa löträämällä ja muutenkin kannattaa vähän selvittää asiaa.
Ilmoita asiaton viesti