buimonen Turhan kitinän kuunteleminen turmelee aivosi

Kaikki blogit puheenaiheesta Tehottomuus

Tarvitsiko uusi Ruokavirasto todella 58 000 €:n logon?

Leikitään, että olet perustamassa uutta yritystä ja sinun pitäisi saada firmalle logo ja visuaalinen opas. Maksaisitko työstä 500 euroa vai mieluummin vaikkappa 58 000 euroa?

Esimerkki on toki kuvitteellinen, ei yhdelläkään yrittäjällä ole varaa maksaa tuollaista rahaa logosta. Uudella Ruokavirastolla taas on rahaa ja sitä laitettiin haisemaan oikein suuren maailman tyyliin, kokonaiset 58 000 euroa.

Jos et keksi muuta, niin organisoi uudelleen - laatikkoleikkiä aikuisille

Minä vihaan suuria uudelleenorganisointeja. Amerikkalainen sanonta kuuluu seuraavasti: If you don't know anything else to do, reorganize. Kyllä näitä tilanteita on sitten nähtykin vuosien varrella ja monasti ollaan jopa menty edestakaisin organisaatiomalleissa.

Kun sentit ratkaisee eikä laatu

Hämmästyin suuresti kun Ilta-Sanomat julkaisi eri puolelta Suomea olevien infektiolääkäreitten huolen siitä, että THL on kilpailuttanut myös ensi vuodeksi  kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvan influenssarokotteen, jossa ainoa kriteeri on hinta.Tähän rokotusohjelmaan kuuluvat lapset, iäkkäät ja riskiryhmät saattavat siis saada ensi vuonnakin tehottoman suojan. Samoin ne riskiryhmiin kuulumattomat kansalaiset, jotka ottavat rokotteen omakustannushintaan. Tämän vuoden influenssarokote on todettu teholtaan huonoksi siksi, että rokote tehoaa vain kolmeen virukseen.

Euroopan monimutkaisimpien tukijärjestelmien Suomi

Suomi vaikuttaa aikaa myöten kehittäneen Euroopan monimutkaisimman tukijärjestelmäkonaisuuden, jonka pyörittäminen vaatii järkyttävän virkamieskoneiston tarveharkintoineen ja eri tukilajeineen. Yritystukien on VATTin tutkimuksessa havaittu olevan vaikeasti hahmotettavia, maataloustukia on yli 200 erilaista ja sosiaaliturva tarveharkintoineen on erittäin monimutkainen. OECDn vertailuja tekevät tutkijat eivät näitä ymmärrä ja EU:n tehdessä vertailua esimerkiksi sosiaaliturvasta käytetään usein puolustuksena sitä, että he eivät ymmärrä tukikokonaisuuttamme.

Yritystukijärjestelmä räjäytettävä ja koottava uudelleen

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) julkaisi 17.6.2015 selvityksen yritystuista ja niiden vaikutuksesta. Sipilän hallituksella olisi siten ollut tuoretta tutkittua tietoa yritystukien vaikuttavuudesta esimerkiksi työllisyyteen ja investointeihin. Tutkimusta ei tunnuta otetun mitenkään huomioon eikä koko hallituskaudella ymmärtääkseni olla tekemässä mitään merkittäviä muutoksia.

Avoin kirje Poliisihallitukselle

Työvoimatoimistot ilmoittivat hyvissä ajoin ennen 7.12.2014, että siitä päivästä alkaen soittaminen työhallinnon palvelunumeroihin maksaa asiakkaalle kotimaan kiinteän verkon liittymistä 8,21 snt/puhelu ja 1,47 snt/minuutti. Matkapuhelimista hinta on 29,13 snt/minuutti.

 

Tämä oli ainakin matkapuhelimista soitettuna aivan käsittämättömän röyhkeä ylihinta.

 

Kommentti Jarpan blogiin 26.9.2015

Luin ministeri Jari Lindströmin blogikirjoituksen, jonka hän kirjoitti 26.9.2015. Päätin kirjoittaa kommentin. Kirjoitan sen tänne eikä suoraan Jarpan blogiin, mistä epäilen että sitä poistettaisiin mitä pikimmin. Ei tämä nyt liity mitenkään varsinaiseen aiheeseen, mutta kun ei tunnu viesti muuten menevän perille. Näyttää siltä että ministeri kuitenkin aina välillä lukee oman bloginsa kommenteja.

http://jarilindstrom.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203486-ei-viela-ei-ihan-viela

Milloin sitten?

Avoin kirje työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmille

 

Arvoisa Työ- ja Oikeusministeri

 

Tämä ei ole kirjoitettu suomeksi, vaikka se niin näyttää olevankin. Syy selviää hieman tuonnempana.

 

Soitin elokuun lopulla Varsinais-Suomessa työ- ja elinkeinotoimistoon. Ensin jouduin odottamaan langalla kuuntelemalla viestiä, jossa ilmoitettiin että “asiantuntijamme” ovat varattuja mutta he vastaavat mahdollisimman pian. Jonotus oli kuulemma maksullista.

 

Tiedosta tämä ennen kuin äänestät – ratkaisu eduskunnan tehottomuuteen!

Miksi eduskunta ei kykene aikaansaamaan meille hyvää elämää? Ennen se kykeni. Mitä pitäisi tehdä toisin?

Suurin syy eduskunnan kyvyttömyyteen on se, että se tekee nyt päätöksiä Suomen ollessa osa kansainvälisiä markkinoita. Eduskuntamme vaikutusvaltaa tässä ympäristössä voi arvioida esittämällä kysymyksen:

Kuinka paljon kansanedustajamme kykenevät vaikuttamaan yksilöiden mielipiteen muotoutumiseen ja yksilöiden käyttäytymiseen kansainvälisillä markkinoilla?

Valtion-, kunnan- ja seurakuntien virastot - enimmäkseen suojatyöpaikkoja?

Onko aikamme tullut siihen pisteeseen, että on hyvä lähteä tarkastelemaan myös verovaroilla toimivia työpaikkoja, joissa yleensä tehottomuus on eräs merkittävin haitta.

On hyvä tiedostaa, että valtion-, kunnan- ja seurakuntien työyhteisöissä toimii vahvasti tunnollisia, osaavia ja ammattitaitoisia henkilöitä, mutta järjestelmät mahdollistavat myös välinpitämättömyyden, töiden lykkäyksen ja ulospäin mielikuvan luomisen, että päätösten synty johtuu resurssipulasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä